ABN AMRO

ABN AMRO wil business strategie vertalen naar inkoopstrategie

ABN AMRO richt zich steeds meer op het creëren van strategische waarde in plaats van savings. De komende jaren gaat ABN AMRO experimenteren met big data en blockchain. Daarnaast start de bank met smart contracts met automatische triggers om het contractmanagement te versimpelen. Ook wordt het bestel- en betaalproces geautomatiseerd.  De gestandaardiseerde spend, waar we relatief weinig waarde toevoegen, willen ze weer door de gebruikers laten kopen door gebruik te maken van self-service modules. Dit blijkt o.a. uit een interview dat Inkoperscafé had met CPO Marjolein Goense.

CPO Marjolein Goense wil de businessstrategie vertalen naar de inkoopstrategie. “Waar vroeger vooral op kosten gestuurd werd, willen we het nu breder trekken. Wat zijn de strategische prioriteiten voor de bank? Enerzijds is dat IT-gerelateerd, namelijk het sneller naar de klant brengen van digitale oplossingen. Anderzijds heeft ABN AMRO een sterke focus op duurzaamheid. Natuurlijk blijft een kostenfocus altijd belangrijk, maar die voordelen zien we toch wel terug in de resultaten. Het zit in de haarvaten van inkopers dat ze best value for money willen realiseren. Daarom kunnen we het accent nu verleggen naar het creëren van strategische relevantie voor de bank als geheel, maar ook voor specifieke afdelingen en individuele stakeholders.”

Lees het volledige interview met Marjolein Goense op Inkoperscafé.nl

Scroll naar boven