albert heijn blockchain

Albert Heijn brengt via blockchain productieketen in beeld

Albert Heijn, de bekendste en grootste supermarktketen in ons kikkerlandje, heeft prijsgegeven dat de keten haar supply chain van sinaasappelsap middels blockchaintechnologie transparant gaat maken. Via een QR-code op de verpakking zien ze welke route de fles sinaasappelsap aflegt tot die in het schap staat. Hiermee wil AH de volgende stap zetten in transparantie voor consumenten.

Marit van Egmond, commercieel directeur Albert Heijn: ‘Dagelijks voorzien wij miljoenen klanten van lekker eten en drinken. Dat is een grote verantwoordelijkheid, waarbij we een actieve bijdrage willen leveren aan de thema’s die om ons heen spelen. We maken onze producten gezonder, werken aan het verminderen van voedselverspilling en kijken hoe we onze impact op het milieu kunnen beperken. Transparantie in de keten wordt steeds belangrijker. Wij kennen alle stappen die onze producten in de keten doorlopen om er zeker van te zijn dat ze geproduceerd worden met respect voor mens, dier en milieu. Die stappen willen we ook aan onze klanten laten zien, open en transparant’.

Blockchain productieproces

Albert Heijn heeft voor zijn 11.000 eigenmerkproducten jarenlange samenwerkingen met vaste telers en leveranciers. In sommige gevallen kan het productieproces relatief eenvoudig inzichtelijk gemaakt worden, bijvoorbeeld bij groente- en fruit uit Nederland. Voor andere producten is het moeilijker omdat ze een langere keten hebben of uit meerdere ingrediënten bestaan. Door middel van blockchain, een technologie die elke stap in de keten vastlegt, is het mogelijk klanten te laten zien hoe en door wie deze producten gemaakt worden.

Albert Heijn en Refresco zetten blockchain voor het eerst in bij AH houdbare sinaasappelsap. De gegevens van de verschillende stappen in de productieketen zijn gekoppeld en inzichtelijk gemaakt. De blockchain is ontwikkeld in samenwerking met technologiepartner Supply Chain Information Management (SIM).

QR-code

Klanten kunnen via een QR-code op de verpakking de hele route volgen die hun sinaasappelsap aflegt voordat die in hun winkelmandje belandt. Het begint bij de sinaasappelboomgaarden van LDC Juice in Brazilië waar de vruchten geoogst worden. Daar wordt onder andere vastgelegd welke keurmerken de telers hebben voor voedselveiligheid en duurzaamheid. De blockchain bevat ook informatie over de sinaasappelen zelf, zoals de plukperiode en zoetheidsgraad. Zo kunnen klanten de details in de keten bekijken en zelfs een compliment sturen naar de telers met de functionaliteit ‘Like2Farmer’.

Bron: Albert Heijn

Scroll naar boven