Basware heeft eind 2018 nieuwe Machine Learning- en Artificial Intelligence-mogelijkheden binnen haar Source-to-Pay-oplossingen geïntroduceerd. “Machine Learning, gebaseerd op Basware’s algoritmen, dragen bij om binnen Purchase-to-Pay waarde toe te voegen door tijd te besparen, fouten weg te nemen en zaken te versnellen”, aldus de Vice President Purchase-to-Pay bij Basware. “Eerder introduceerde Basware een op taal en AI gebaseerde virtuele assistent om gebruikers te helpen binnen onze e-procurementoplossing en transacties sneller te vinden. Een andere mogelijkheid die we net hebben geïntroduceerd, is wat we intelligent order aggregation noemen.”
Intelligent order aggregation
Het systeem analyseert historische gegevens om automatisch het aantal goedgekeurde artikelen te bepalen dat kan worden besteld en vergelijkt dit met het weekgemiddelde voor specifieke leveranciers en locaties. Wanneer het aantal openstaande items het gemiddelde bereikt of overschrijdt, wordt automatisch een inkooporder aangemaakt. Indien het minder dan gemiddeld is, heeft de gebruiker echter de mogelijkheid om te wachten totdat het gemiddelde aantal artikelen is bereikt voordat hij de bestelling plaatst. Op deze manier kunnen bedrijven besparen op vrachtkosten en profiteren van volumekortingen. We weten dat kopers kunnen profiteren van een efficiëntere manier om aanvragen te combineren zonder de zakelijke ‘flow’ te onderbreken. Een mooie mogelijkheid om Machine Learning toe te passen.”
Vereenvoudiging zoek- en bestelproces door Machine Learning
De andere gebieden waar Basware Machine Learning-functionaliteit heeft geïntroduceerd, zijn product mapping en catalog search. Een van de grootste uitdagingen voor inkooporganisaties is dat intern gebruikte productcodes kunnen verschillen van de door leveranciers gebruikte codes. In een dergelijk geval kan Machine Learning de gaten opvullen. De nieuwe product mapping-functionaliteit plaatst producten in de juiste categorie. Zo kunnen leveranciers hun catalogi en producten uploaden en automatisch matchen met de door de koper gedefinieerde categorieën.
Aan de cataloguszijde maakt Basware’s e-procurementoplossing achter de schermen gebruik van een datamodel, zodat inkoopafdelingen een database van producten met onder meer leveranciers, prijzen en eenheden kunnen creëren. Vervolgens selecteert of suggereert een intelligent algoritme de beste optie op basis van vooraf gedefinieerde criteria waaronder beschikbaarheid, locatie of prijs. Hierbij worden eindgebruikers niet aan allerlei complexiteiten blootgesteld.
Voor eindgebruikers vereenvoudigt het zoek- en bestelproces. Wanneer een gebruiker bijvoorbeeld zoekt naar ‘personal computer’ maar geen resultaten oplevert, maar later een ‘laptop’ aan het winkelwagentje toevoegt, leert de oplossing van deze acties en krijgt hij een beter inzicht in waar de gebruiker naar op zoek was. Door lege zoekresultaten te combineren met de uiteindelijke bestelling in het winkelwagentje worden zoekbewerkingen zonder resultaten geminimaliseerd. Deze SmartSearch-functionaliteit bevordert de efficiëntie en maakt het bestellen van producten eenvoudig.