Zakelijke spelsimulaties of business games hebben veel potentie om veranderprocessen te begeleiden, strategieën te verkennen en meer. Het instrument wordt door steeds meer organisaties ontdekt, stelt journalist Peter van Lonkhuyzen. Voorbeelden als inkoopprocessen coördineren om de marges te vergroten. Of groeiprocessen afstemmen om de productkwaliteit te bewaken.
De opmars van business games gaat nog relatief langzaam, meent Van Lonkhuyzen. Mits goed toegepast zijn simulaties een instrument dat organisaties veel kan brengen. Op maat gemaakte simulaties kunnen managers en professionals inzicht in de dynamiek van organisatievraagstukken geven. Ook biedt het een veilige leeromgeving om te ontdekken wat wel en niet werkt. Ze leren hun eigen rol in de bedrijfsprocessen en de consequenties van hun gedrag kennen, waarmee die processen sterk te verbeteren zijn. De kennis van en ervaring met dit soort simulaties is in de meeste organisaties echter nog dun gezaaid.
Vijf tips voor het inzetten van business games:
- Weet wat je met spelsimulaties in je bedrijfsprocessen wilt
- De realiteit moet zo goed mogelijk in de game terugkomen
- Creëer een open speelveld waardoor je samen nieuwe oplossingen kunt ontdekken
- Zorg voor draagvlak binnen de organisatie
- In een goede spelsimulatie komt veel expertise samen