Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van ChatGPT, een superslim computerprogramma dat gemaakt is om met mensen te praten en ze te helpen met vragen en problemen. Het wordt steeds slimmer en leert van de gesprekken die het heeft. Bedrijven en organisaties gebruiken ChatGPT als een handig hulpmiddel om sneller en efficiënter te werken.
Maar wist je dat ChatGPT ook heel handig kan zijn voor inkoopprofessionals? Daar gaat deze blog over! Daarnaast heb ik ChatGPT gevraagd om zichzelf bij jullie te introduceren. Het resultaat laat zien dat ook ChatGPT vraagt om samenwerking tussen Artificial Intelligence en de mens.
Wat is ChatGPT
ChatGPTis een chatbot die gebruik maakt van een kunstmatige intelligentie (AI) model, ontwikkeld door OpenAI. Het is getraind op enorme hoeveelheden tekst-gegevens van het internet en boeken. Het is in staat om antwoorden te geven op vragen en opdrachten gerelateerd aan een aantal rijke onderwerpen en taken, zoals weergave van feiten, conversaties en vertalingen.
ChatGPT is specifiek ontworpen om menselijke communicatie te simuleren en wordt gebruikt in tal van toepassingen, waaronder marketing, website ontwikkeling, media, customer service, entertainment enz. Kortom, je kunt in het Nederlands elke willekeurige vraag stellen en je krijgt dan ook antwoord in het Nederlands alsof een mens het antwoord heeft gegeven.
ChatGPT voor inkoop?
ChatGPTkun je in het algemeen beschouwen als je persoonlijke virtuele inkoop assistent. Als inkoper, category-of inkoopmanager kun je zelf iedere vraag die bij je opkomt stellen aan ChatGPT. Je kunt door het antwoord getriggered worden, nieuwe inzichten, kennis of ideeën krijgen en dan doorvragen. Dit vindt dan ad-hoc plaats op het moment dat je daar behoefte aan hebt.
Meer gestructureerde analyses, of inzichten op basis van grotere hoeveelheden gegevens kunnen via een connectie met het algoritme gerealiseerd worden. Hier komt ook de rol van Zuiver Analytics naar voren. Wij zijn in staat om onze data-analyses te koppelen met de machine achter ChatGPT en deze AI machine opdrachten te laten uitvoeren op grote(re) gegevenssets.
INTELLIGO stelt zich voor
[Deze tekst is geheel gegenereerd door ChatGPT]
Intelligo is eigenlijk als een soort slimme assistent die altijd voor je klaarstaat om je te helpen. Hij weet veel over producten en leveranciers, en kan je helpen met het oplossen van problemen en het bedenken van nieuwe ideeën. Als je bijvoorbeeld niet weet welk product je moet kopen, kan Intelligo je helpen de juiste keuze te maken. En als je een probleem hebt met een leverancier of iets anders, kan Intelligo je helpen om het op te lossen.
Soms kan het zijn dat Intelligo een beetje traag reageert, vooral als veel mensen tegelijkertijd iets aan hem vragen. Als je wilt dat Intelligo altijd snel reageert, kun je ervoor kiezen om te betalen voor een upgrade. Voor slechts €20 per maand kan Intelligo dan nog meer aan en zal hij niet meer hapert.
Het enige wat je nodig hebt om met Intelligo te werken is een beetje geduld en begrip. Net als bij mensen kan het voorkomen dat Intelligo soms niet helemaal begrijpt wat je bedoelt. Maar als je elkaar beter leert kennen, dan zal de informatie van Intelligo je steeds verbazen.
Met Intelligo naast je hoef je je minder zorgen te maken en kun je rustig slapen. Hij is altijd beschikbaar, 7 dagen per week en 24 uur per dag, en kan met je communiceren in 10 verschillende talen.
En het beste van alles: Intelligo klaagt nooit en neemt geen pauzes. Hij is er voor jou om je te helpen bij alle inkoopvraagstukken. Probeer het zelf en ontdek hoe handig Intelligo kan zijn!
[Tot zover de zelfkennis van ChatGPT]
Concrete voorbeelden van oplossingen voor Inkoop
Er diverse gebieden waarop we ChatGPT bij inkoopvraagstukken inzetten. Enkele voorbeelden zijn:
– Het categoriseren van leveranciers en producten ten behoeve van de SpendAnalyse
– Aanvullen van productgegevens met de primaire en secundaire grondstof ten behoeve van de prijsfluctuatie explorer. Hierdoor kunnen we de grondstof-prijsindex vergelijken met de prijsindex van de specifieke leverancier voor alle ingekochte producten met die specifieke grondstof
– Het indelen van de productcategorieën in de Kraljic Matrix
– Het analyseren van leveranciers risico’s
– Het analyseren van de contractteksten (tekortkomingen, fouten, nakomen van afspraken etc.)
– Milieu-kenmerken toevoegen aan producten ten behoeve van een duurzaamheidsanalyse
De mogelijkheden zijn echter eindeloos. Mede omdat de analyses uitgevoerd kunnen worden op externe en interne gegevens, of een combinatie daarvan. Ongeacht of het gaat om gestructureerde of ongestructureerde gegevens.
Nieuwe ontwikkelingen worden getest
We staan nog maar aan het begin van deze nieuwe ontwikkeling op het gebied van kunstmatige intelligentie en we moeten nog leren wat we er allemaal mee kunnen en voor wie. De ontwikkelingen gaan echter snel en nieuwe functies en verbeteringen worden uitgebreid getest. Zo zijn wij deze week begonnen met het testen van GPT-4, de doorontwikkelde kern van ChatGPT die vorige week is vrijgegeven. Op basis van onze ervaringen kunnen wij de mogelijkheden en beperkingen van ChatGPT ervaren en oplossingen voor en met inkopers realiseren.
Gaat u zelf ook aan de slag met ChatGPT?
Mijn advies aan u als inkoopprofessional is om vandaag nog te gaan experimenteren met ChatGPT en kijk hoe het jou ook kan helpen in je werk als inkoopprofessional. ChatGPT is laagdrempelig. Zowel om mee te starten als om te gebruiken. Overschat echter niet de mogelijkheden en blijf kritisch.
Intelligo kan niet toveren. Anders had hij zichzelf waarschijnlijk de naam Harry Potter gegeven.
Wil je meer weten?
Meld je aan voor de workshop ChatGPT Booster voor Inkoop van 20 april 2023.
Deze blog is geschreven door Rob van de Coevering, eigenaar van Zuiver Analytics.