CPO’s: data analyse en -visualisatie kwaliteiten inkoopteams onontbeerlijk
Advies- en onderzoeksbureau Ardent vroeg 340 Chief Procurement Officers (Hierna: CPO’s) wat er nodig is om met het inkoopteam de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien. Op nummer 1 staat: kwaliteit van het inkoopteam op het gebied van data analyse en data visualisatie. Dit wordt ook wel Big Data Management genoemd.
Basisvaardigheden om data te analyseren en waarde toe te voegen ontbreken
Vandaag de dag worstelen veel bedrijven met juist deze basisvaardigheden om data te analyseren en hieraan waarde toe te voegen. Inkoopprofessionals beschikken in de huidige tijd over enorm veel data, informatie van verschillende interne en externe bronnen. Het managen van deze data stromen en de intelligentie uit de data direct te koppelen aan het nemen van beslissingen zijn de grootste uitdaging voor de CPO’s. Op inkoopafdelingen is informatie veelal verspreid in verschillende applicaties en systemen, met vaak een gebrek aan hetzelfde format en geïntegreerde processen. Dit leidt in veel gevallen tot dubbele data en te weinig tijd om deze data op te schonen en te analyseren. Hiervoor moeten resultaten van data analyse gekoppeld worden aan specifieke taken en verantwoordelijk-heden van de inkoop professional. Op deze wijze wordt een inkoper direct ondersteund om processen en resultaten continu te verbeteren. De conclusies sluiten aan bij de visie van Geert Vegter, die van mening is dat de inkoper vandaag de dag in ieder geval moeten weten waar de mogelijkheden liggen van data analyse en data visualisatie om betere beslissingen te nemen (lees het volledige interview met Geert Vegter hier).
Big Data Management heeft een merkbaar effect op het werk van de inkoper
Ondanks dit gat is innovatie de laatste jaren booming in supply chain en inkoop. Geautomatiseerde tools stellen teams in staat om processen en kennis binnen de onderneming op te schalen, en data analyse en management tools zorgen voor een uitbreiding aan mogelijkheden om meerdere datastromen om te zetten in waardevolle informatie ten behoeve van besluitvorming. Zo worden kansen tot procesverbetering en resultaatsverbetering zichtbaar en heeft Big Data Management een merkbaar effect hebben op het werk van de inkoopprofessionals tussen nu en 2022 (en de rest van de eeuw).
Inkopers : heb lef om te experimenteren
Veel inkoop professionals zien volgens Ardent de uitdaging om met data analyse en intelligentie aan de slag te gaan, en de kansen die technologie biedt om hierbij te ondersteunen. Meer specifiek kun je hierbij denken aan supply management technologie en voorspellende analyses en data wetenschap toegepast op inkoopdata.
Inkopers moeten hiervoor tradities loslaten en het lef hebben om te gaan experimenteren. Dit vraagt om een andere mindset en kan de inkoopfunctie radicaal veranderen. Voorbeelden uit andere branches, die al verder zijn met het gebruik van data, zijn daarbij zeer welkom.
Kijk bijvoorbeeld eens naar het gebruik van data in de sportwereld voor het realiseren van betere individuele of teamprestaties. Eenzelfde verandering is gaande in de medische wereld, waar artsen enorme data sets gebruiken om te voorspellen en het behandelen van medische behandelen en, in sommige gevallen, het voorkomen van ziektes!
Meer weten?
Lees het volledige artikel van Ardent Partners hier. Of volg een van onze (incompany) workshops en ontwikkel je kennis en vaardigheden op het gebied van inkoopdigitalisering.