Retailketen IKEA gedraagt zich steeds meer als een techbedrijf, vooral in design- en ontwikkelprocessen, meldt Emerce.nl op hun site. Daar waar de online activiteiten van IKEA lang op de achtergrond speelden, is IKEA nu bezig met een inhaalslag. Met IKEA’s managing director Peter van der Poel besprak Emerce de ontwikkelstrategie van IKEA. Een mooi voorbeeld van een bedrijf waar o.a. augmented reality, AI, machinelearning, blockchain en cocreatie aan de orde van de dag is.
Iedereen kent IKEA om zijn betaalbare, slim ontworpen meubels en zijn grote winkels. Vorig jaar introduceerde het bedrijf o.a. de augmented reality-app Place om meer de verbinding te leggen tussen online en de winkelvloer. Daarnaast zijn er fun-functionaliteiten toegevoegd aan de winkel-app en startte de keten in 2016 met click & collect. Ingrepen die onder andere de teruglopende winkelbezoeken moeten compenseren.
Augmented Reality (AR)
In 2017 lanceerde IKEA de augmented reality-app Place. Augmented Reality is niet alleen interessant om in te zetten voor consumenten vindt Van der Poel. Intern liggen er eveneens veel kansen voor AR. “Hoewel we vaak over het ‘meet the customer’-gedeelte praten, zal de impact ervan op ons ontwerp- en ontwikkelproces van producten mogelijk nog groter zijn.”
Cocreactie
De retailketen maakt gebruik van het platform co-createIKEA voor de cocreatie met consumenten om snel producten en de communicatie over producten te testen. Dit platform wordt nu verbonden met de IKEA Family-database. Door de grote omvang daarvan kan het gebruikt worden om vroegtijdig ideeën te valideren. “Een volgende stap is om consumenten nog eerder te betrekken bij het ontwerpproces.”
Eigen innovatiemethode
IKEA werkt aan de hand van een eigen innovatiemethode waarbij ze veel tijd en aandacht besteden aan de eerste fase: ‘exploration & ideation’. Voor ideationsessies die daarop volgt, werken ze nauw samen met een breed gezelschap experts – zowel van binnen als buiten de onderneming – om de ideeën te valideren. De hieruit voortvloeiende concepten worden doorgezet naar consumenten in Duitsland, China en de VS. Om te vragen of de use cases logisch zijn. Zouden ze gebruikmaken van de producten? In staat zijn om ervoor te betalen? En welke services moeten eraan verbonden worden?
IKEA werkt ook in nauwe samenwerking met een veelheid aan partners in collaboratieplatformen. Allerlei partners worden zo bij het proces betrokken. “Het is in de basis een open platform waarop je kunt samenwerken door ideeën te delen en samen oplossingen te zoeken.”
Innovatiehub
Daarnaast maakt IKEA gebruik van de innovatiehub, Space10. Space10 kijkt hoe IKEA als concept relevant kan blijven en schetst nieuwe perspectieven over toekomstige markten en businessmodellen, gericht op slimmer en duurzamer leven.
Amazon
In de Verenigde Staten loopt er momenteel een test om een klein deel van het IKEA-assortiment via Amazon te verkopen. “De uitdaging is om onze generieke ontwikkelingen en specifieke karaktereigenschappen van markten hand in hand te laten gaan. In de VS starten en eindigen consumenten hun klantreis bij Amazon, maar in Europese landen is er vooralsnog geen sprake van een dermate dominant platform,” stelt Van der Poel.
Productontwikkeling, artificial intelligence en machine learning
Het bedrijf heeft voor productontwikkeling veel knowhow in huis. Maar gespecialiseerde platformen zoals IBM’s Watson voor AI en machine learning zijn ook goed beschikbaar. “Disciplines die we de komende jaren zouden kunnen gebruiken voor het verder uitwerken van onze supply planning, het ontwerpproces en ons distributienetwerk. Dat hoef je niet zelf te ontwikkelen”, vindt de managing director. In dat licht heeft de retailketen ook IKEA Bootcamp opgezet, waar ze met tien start-ups concrete oplossingen hebben ontwikkeld voor vraagstukken met technologische, duurzaamheids- en productontwikkelingsinvalshoeken.
Van der Poel: “Kort gezegd stellen digitale platformen, machine learning en AI ons in staat om hiervoor beter samen te werken en herhaalfouten te voorkomen. Voordeel daarbij is dat wij werken in wat wij een geïntegreerde waardeketen noemen. Waarbij we onze eigen producten maken en de keten zich van leverancier tot klant uitstrekt.
En de mogelijke transparantie in supply chains die blockchain kan brengen, vindt Van der Poel ook bijzonder interessant. “Momenteel volgen we de ontwikkelingen nauwgezet en testen we er op kleine schaal mee. Het is echter nog veel te vroeg om te concluderen wat het precies gaat brengen. En of het is op te schalen.”
De toekomst
IKEA denkt wel dat ze hun prijzen de komende jaren significant moeten verlagen. Tegelijkertijd ziet Van der Poel een ontwikkeling dat er heel andere, meer digitale touch points komen in de fysieke winkels.
Uiteindelijk werkt IKEA steeds meer toe naar een echt circulair bedrijf. Dit kunnen ze volgens Van der Poel bereiken door zich niet blind te staren op het succes van digitale bedrijven, maar “te kijken hoe wij de unieke assets waarover wij beschikken – zoals de geïntegreerde waardeketen – in ons voordeel kunnen gebruiken. Tech is daarvoor onmisbaar, maar blijft ondergeschikt.”