Bedrijven die gebruikmaken van digitale technologie groeien twee tot drie keer zo snel volgens onderzoek van de Europese Unie. Mobiele technologie, sociale media, cloud computing en gebruik van big data bieden nieuwe mogelijkheden op het gebied van inkoop, productie, marketing en verkoop. In deze blog laten we zien hoe lagere kosten leidt tot een sterke toename van het ROI door inzet van digitale technologie op het gebied van inkoop.
Alle ontwikkelingen op het gebied van digitale technologie en inkoop worden vaak onder de noemer e-procurement samengevat. De praktijk leert dat e-procurement bij bedrijven veel voordelen oplevert. We noemen een paar voordelen:
- 5% lagere kosten van de inkoop;
- 75% lagere inkoopproceskosten;
- Betere managementinformatie;
- Medewerkers maken beter gebruik van contracten met leveranciers.
Wat betekenen deze voordelen voor uw bedrijf? Uiteraard is dit afhankelijk van de branche waarin het bedrijf actief is, de plaats in de keten en de manier waarop inkoop nu wordt uitgevoerd. In algemeen kan het volgende al worden gezegd: Klantwaarde is waar het om draait.
Lagere inkoopkosten leiden tot toename ROI
Ondernemers willen geld verdienen en continuïteit voor het bedrijf door de ‘beste’ producten en diensten aan de klanten te leveren. En zo bestaande klanten behouden en nieuwe winnen. Als een betere inkoopprestatie een bijdrage levert aan de prestatie van uw bedrijf aan uw klanten, dan is het interessant. Lagere inkoop- en proceskosten leiden tot een lagere kostprijs van producten of diensten. Onderstaand model (Dupont) laat zien dat 2% lagere inkoopkosten leiden tot een toename van het rendement (ROI) met 14,5%:
Dupont-model
Dit rendement kunt u gebruiken om een nog aantrekkelijker verkoopprijs naar klanten te bieden en zo de omzet te vergroten. Of u investeert de extra marge in (digitale?) innovatie.
Betere managementinformatie zorgt ervoor dat u beter in control bent en sneller kunt reageren. Een pluspunt in een tijd waarin veranderingen elkaar snel opvolgen. En het beter uitnutten van contracten met leveranciers bespaart uw medewerkers veel tijd. Want als het regelmatig voorkomt dat uw medewerker zelf een leverancier gaat zoeken, dan is dit tijdrovend. Ook is het dan maar de vraag of ze een ‘goede deal’ krijgen. Die tijd kan beter aan klanten worden besteed.
Alle voordelen van e-procurement stellen uw bedrijf in staat om een betere prestatie te leveren naar de klanten. En zo kunt u de concurrentiepositie verbeteren.
E-procurement betaalbaar voor mkb
Door de beschikbaarheid van cloudtechnologie zijn e-procurementoplossingen betaalbaar voor het mkb. Bijkomend voordeel is dat er voldoende aanbod van inkoopsoftwareleveranciers is. Wilt u meer weten over de inzet van e-procurement en de leveranciers van software voor het mkb, dan is het E-proQure Vendor Landscape rapport 2016 een goede start. Daarin vindt u veel informatie die u op weg helpt. Het rapport biedt een overzicht van 40 leveranciers van software, en per applicatie alle functionaliteiten. Nog meer goed nieuws! U kunt hier het Vendor Landscape Onderzoek gratis downloaden.
Meer weten?
Wilt u weten wat de inzet van e-procurement kan betekenen voor uw mkb-bedrijf? Mail direct of bel (06-55721284) Gert Walhof, E-proQure Kennispartner voor het mkb.