De digitale transformatie gaat maar moeizaam bij veel bedrijven en dat wordt veroorzaakt door het onvermogen om de cultuur te veranderen. Dat meldt CIO.nl op hun site op basis van een onderzoek van Forrester Research onder bijna 1600 beluistnemers in business en IT
Uit het onderzoek van Forrester Research blijkt dat iets meer dan de helft (56%) bezig is met digitale transformatie in hun organisatie. Opvallend is dat maar 22% een transformatie overweegt of helemaal niet bezig is met de digitale transformatie. Daarentegen zegt 21% van de ondervraagden dat hun digitale transformatie is afgerond. Bedrijven zullen nooit klaar zijn met transformeren, dat gaat altijd door, vindt Forrester-analist Ted Schadler.
Een bedrijfstransformatie is nooit afgerond omdat geen enkele industrietak toekomstbestendig is. Digitale disruptie is een constante bedreiging vanwege de snelheid in technologische veranderingen. Nieuwe technologieën als AI, machine learning en blockchain zorgen voor een enorme automatisering en geven nieuwkomers een instap in de markt.
“Het inzetten van digitale technologie en businessmodellen is de enige manier om verder te gaan in een wereld waarin de positie van de klant sterker wordt en disruptors snel gebruik kunnen maken van fricties en gaten in jouw markt”, zegt Schadler in het rapport The Sorry State of Digital Transformation in 2018.
Bedrijven veronachtzamen belangrijke functies
Volgens Forrester is een van de grootste aanwijzingen van het achterblijven van de digitale transformatie af te lezen uit de statistieken voor specifieke functionele gebieden die in de kern liggen van een onderneming. Zo neemt slechts 34% van de financiële dienstverleners en verzekeraars de moeite om marketing te transformeren, en slechts 31 procent van diezelfde bedrijven pakken sales aan. Daarnaast wordt door 45 procent van die bedrijven de klantenservice opgeschud, wat Schadler te weinig vindt gezien het massale gebruik van smartphones en andere mobiele verbonden apparaten.
De cijfers zijn voor de retailbranche niet veel beter, terwijl dat toch de moeder van alle klantgerichte markten is. Met de maakindustrie, traditioneel al een achterblijver in transformatieve IT, is het nog erger gesteld.