Artificial Intelligence - inkoopprocessen

Nieuwe technologische ontwikkelingen: e-procurement voorbij?

Iedere dag worden we geconfronteerd met nieuwe technologische ontwikkelingen. Die hebben vele verschillende namen: Artificial Intelligence, Virtual Reality, Machine-to-Machine automation, Machine-to-Machine Learning, Chatbots om er maar eens een paar te noemen. Als inkoper zou je kunnen denken: ik wacht wel tot duidelijk wordt wat de blijvers zijn. Ons advies: niet doen! Toon interesse in technische ontwikkelingen en anticipeer op wat deze voor de inkoopfunctie en jouw rol gaan betekenen.

Het gebruik van informatie- en communicatietechnologie om klanten, leveranciers en andere partners uit de waardeketen te verbinden en zo de prestaties van de inkoopprocessen te verbeteren (de CIPS-definitie van e-procurement), is niet meer weg te denken uit de inkooppraktijk. De toepassing van e-procurement maakt inkoopprocessen efficiënter en effectiever. Onderzoeken laten zien dat veel organisaties, zowel in de private als publieke sector, de mogelijkheden van e-procurement nog lang niet volledig hebben benut. Maar de technische ontwikkelingen staan niet stil. En deze krijgen de komende jaren invloed. Zo investeren veel grote bedrijven nu al in kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence) om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen en zelf slimmer te opereren.

Amelia

Ook ik volgde de verrichtingen van IBM’s supercomputer Watson. Maar Amelia maakte dat ik echt op een andere manier naar deze nieuwe technieken begon te kijken. Ook ging ik nadenken welke invloed deze zouden kunnen hebben op het inkoopproces en de rol van inkopers. Amelia is, weet ik inmiddels, ‘an cognitive agent’. Een digitale collega die informatie kan verzamelen, interpreteren en zo vragen kan beantwoorden en problemen kan oplossen. Bovendien leert Amelia continu. Door steeds op zoek te gaan naar nieuwe informatie, maar ook door feedback op de antwoorden en oplossingen die dit platform gaf. Kijk maar!

Amelia: uw nieuwe inkoper?

Ik probeerde een voorstelling te maken van Amelia als operationeel inkoper. Een voorbeeld: ik werk op de Hanzehogeschool Groningen en mijn laptop houdt er bijvoorbeeld mee op. Ik vraag via de laptop van een collega aan Amelia of het mijn probleem kan oplossen. Amelia gaat aan de slag. Eerst wordt mijn laptop gecontroleerd. Helaas, reparatie is te kostbaar, maar Amalia heeft mijn instellingen en informatie op de lokale harde schijf al veiliggesteld. Vervolgens krijg ik vijf vragen waaraan mijn nieuwe laptop moet voldoen. Tegelijkertijd haalt Amelia in de systemen van mijn ICT-collega’s informatie op waar een laptop aan moet voldoen, wil deze kunnen functioneren binnen de systemen van onze organisatie. Daarna gaat Amelia in de wereld op zoek. Het stelt drie laptops voor die aan de eisen voldoen met levertijd en Total Cost of Ownership (TCO). Ik kies en de volgende dag kan ik weer aan de slag. Amelia zou dit nu al zo kunnen organiseren! Maar kunnen wij er ook mee omgaan?

Wat zijn de gevolgen voor inkopers?

Amelia is maar een voorbeeld. Er zijn vele nieuwe technieken, al beschikbaar en onderweg, die van invloed zullen zijn op organisaties, de rol en positie van deze organisaties in de keten en op de inkoopfunctie. Deze technische ontwikkelingen hebben niet alleen effect op de eigen organisatie. Er ontstaan op basis hiervan ook nieuwe aanbieders van dienstverlening die het inkoopproces kunnen ondersteunen of gedeeltelijk kunnen overnemen. Kijk bijvoorbeeld naar een organisatie als Tealbook. Die gebruikt techniek om informatie over leveranciers en markten te verzamelen, te kwalificeren en te leveren binnen de IT-systemen van klantorganisaties.

Wees nieuwsgierig naar technische ontwikkelingen

Naar mijn mening is het belangrijk dat inkopers en inkoopmanagers herkennen dat technische ontwikkelingen ook op ons vakgebied grote invloed hebben. En dit zal alleen maar toenemen! Iedereen is er nu van overtuigd dat inkoop niet solitair binnen de inkoopkoker succesvol kan worden uitgeoefend. Toch? Maar nieuwe technologieën gebruiken onze kennis om u en mij verder te helpen. Daarom: wees nieuwsgierig, bepaal in de kern de toegevoegde waarde van de inkoopfunctie binnen uw organisatie. Volg de ontwikkelingen van de techniek om deze kern te versterken en schroom niet om te experimenteren. Onderzoek hoe nieuwe technologieën kunnen helpen om uw inkoopfunctie slimmer uit te voeren.

Noot: deze blog werd eerder ook gepubliceerd in het inkoopvakblad ‘DEAL!

Scroll naar boven