Steeds vaker lees ik dat een ondernemende houding van medewerkers meer dan op prijs wordt gesteld. Sterker nog, het wordt een belangrijke eigenschap voor succes en carrière. Ik roep daarom: neem initiatief en wordt intrapreneur!
Voor inkopers in de publieke sector is het van groot belang om initiatieven te nemen. Het is goed voor jezelf en voor de positionering van inkoop binnen en buiten jouw organisatie. Maar wordt geen avonturier. Dat kan best spannend zijn, maar is iets voor je vrije tijd. Een intrapreneur neemt initiatief en heeft een plan. De voorwaarden voor succes.
Een aantrekkelijk aandachtsgebied om nieuwe initiatieven te ontplooien is E-procurement. Uiteraard weet jij het beste waar de kansen binnen jouw organisatie liggen. Als E-aanbesteden nog in de kinderschoenen staat, liggen er gouden kansen voor een succesvol initiatief. Ik leg het graag uit.
Intrapreneurs, waardevol voor iedere organisatie
Een intrapreneur is iemand die zich binnen een organisatie ondernemend gedraagt. Medewerkers die dit kunnen en leuk vinden hebben een streepje voor. Ze worden voor organisaties steeds belangrijker. Door de dynamiek buiten en binnen organisaties, is vernieuwing en verbetering niet alleen een zaak van directie of stafafdelingen (zoals bijvoorbeeld R&D). Alle medewerkers van een organisatie pikken signalen over nieuwe ontwikkelingen op. Bij klanten, leveranciers, binnen beroepsverenigingen, uit onderzoek, de inspiratiebronnen zijn zeer divers. Alleen door iedereen in te zetten voor vernieuwing en verbetering kan een organisatie succesvol zijn en blijven. En dat vraagt om ruimte en waardering voor het nemen van initiatief en om intrapreneurs.
E-procurement biedt kansen.
Om het inkoopproces te professionaliseren en de prestaties te verbeteren zijn goede tools en betrouwbare informatie erg belangrijk. Het afgelopen decennium heeft E-procurement een snelle ontwikkeling door gemaakt. De beschikbare software sluit steeds beter aan op de behoeften van inkopers, de software is gebruiksvriendelijker en goedkoper geworden en misschien wel het belangrijkste, resultaten uit de praktijk tonen aan dat investeringen in E-procurement direct bijdragen aan het inkoopresultaat en daarmee het resultaat van de organisatie.
Het blijkt bijvoorbeeld dat door de inzet van E-aanbesteden, een onderdeel van E-procurement, de doorlooptijd van aanbestedingen bijna met de helft kan worden ingekort. Maar ook dat de tijd van de inkopers gericht wordt ingezet op de inhoud in plaats van op alle administratieve aspecten. En de beschikbaarheid en kwaliteit van stuurinformatie neemt toe. Ook leveranciers zijn er bij gebaat: minder inspanningen en meer tijd voor een goede aanbieding. De basis voor betere inkoopresultaten en voor meer plezier bij het uitoefenen van het inkoopvak.
Tijd voor initiatief
Tijdens de Dag van het Elektronisch Aanbesteden 2014 deelde een inkoper, werkzaam bij een gemeente, zijn eerste ervaringen met E-aanbesteden. Er was binnen deze gemeente niet echt nagedacht over een plan en doelstellingen. De software, die gratis beschikbaar was, werd gekozen en men ging van start. Toen had deze inkoper nog het gevoel samen met zijn collega’s aan het avontuur begonnen te zijn. Maar een aantal maanden later bleek hij alleen met E-aanbesteden bezig te zijn: “We waren samen vertrokken op ons schip, maar toen ik na een paar maanden rond keek, zat ik alleen in een roeiboot zonder land in zicht”. Toen trok hij de conclusie dat deze aanpak zonder plan niet zou gaan werken. Terug naar af en opnieuw beginnen.
E-aanbesteden: de gouden kans.
Als bij jouw organisatie E-aanbesteden nog in de kinderschoenen staat , dan is nu het moment om het initiatief te nemen om dit verder te ontwikkelen en operationeel te maken. Immers, de behaalde resultaten zijn aansprekend, de software van verschillende aanbieders is beschikbaar en een workshop om te leren een business case te maken ook. Een succesvolle start van E-aanbesteden is ook de opmaat naar het volgende onderdeel van E-procurement. Bovendien wordt jouw initiatief nu gewaardeerd, terwijl als je wacht tot E-aanbesteden in de nieuwe Aanbestedingswet (april 2016) wordt opgenomen, het een verplichting is en een initiatief averechts zal werken.
Maak daarom werk van E-aanbesteden. Het brengt resultaten die investeringen laten renderen, helpt de positie van inkoop binnen jouw organisatie te verstevigen, is leuk om te doen en levert jou waardering op.
E-proQure heeft daarom de workshop e-Procurement business case ontwikkeld. In deze praktische workshop bouwt u uw eigen Business Case met concrete handvatten om de overstap naar e-aanbesteden succesvol te maken. De opstap die U nodig heeft ! De workshop wordt uitgevoerd door Antoinette Vriend (E-proQure) en Gert Walhof (gertwalhofadvies).
Gert Walhof helpt bedrijven en instellingen bij het professionaliseren van de inkoopfunctie, en de inzet van e-Procurement daarbij. Vanuit de partnerschap met E-proQure worden gezamenlijk trainingen ontwikkeld en uitgevoerd. Lees hier zijn blog.