ERP-fiasco bij Lidl

ERP-fiasco bij Lidl

Lidl trekt de stekker uit een mislukte SAP-implementatie, die het bedrijf  € 500 miljoen kost, melden verschillende media. Wat kunnen we leren van Lidl? Te laat is gebleken dat Lidl zijn prijzen baseert op inkoopprijzen waar anderen standaard retailprijzen hanteren en… ERP-implementies mogen geen 7 jaar duren.

In het supermarktlandschap wint Lidl steeds meer aan terrein, zowel in Nederland als in het buitenland, vooral dankzij de scherpe prijzen en kwaliteitsproducten. Terwijl de Duitse supermarktgigant de afgelopen jaren veel in het nieuws is geweest vanwege zijn wereldwijde groei, heeft het concern nu de voorpagina’s gehaald. Na zo’n € 500 miljoen te hebben gespendeerd aan een SAP-implementatieproject, heeft de CIO van Lidl deze grote digitale transformatie geannuleerd, omdat de voortgang daarvan fors achterliep op de planning, en van enige successen geen sprake was.

ERP-uitrol mislukt vaker

Volgens onderzoek van een Britse onderzoeker bestempelt een op de vijf klanten zijn ERP-uitrol als een mislukking. In Nederland geldt de digitalisering van de Rechtspraak als het meest schrijnend voorbeeld – meer dan €220 miljoen is in het traject gepompt (het zogeheten ‘KEI-programma’), maar volgens de Orde van Advocaten en de politiek is er bar weinig bereikt. Te groot, te ingewikkeld en slecht projectmanagement, luidde de hoofdconclusies van minister Sander Dekker. De Rechtspraak en Lidl staan zeker niet alleen in hun ERP-fiasco’s.

eLWIS-systeem

Het ERP-project van Lidl was naar verluidt opgezet als een grootse transformatie en bovendien de grootste in de geschiedenis van het bedrijf. Gezien Lidl en de softwaregigant SAP beide bijzonder grote spelers binnen hun branche zijn, leek het project voorafgaand op papier een goede kans van slagen te hebben. In april 2017 heeft specialist SAP de Duitse supermarktketen – die jaarlijks ongeveer €100 miljard omzet – zelfs een prijs toegekend omdat Lidl een van hun beste ‘IT-performers’ bleek te zijn. Het eLWIS-systeem – dat wordt uitgesproken als: ‘Elvis-systeem’ – verloor al snel zijn glans tijdens het proces, aangezien de kosten van het project binnen de kortste keren explodeerden: op een gegeven moment waren er zo’n duizend medewerkers en honderden consultants bezig met de implementatie.

In mei 2017 vertrok de toenmalige IT-baas van Lidl – Alexander Sonnenmoser – en later dit jaar stopte het bedrijf uiteindelijk met eLWIS. Lidl is nu van plan om terug te keren naar zijn oude voorraadsysteem, een gênante wending van het oorspronkelijke plan. Een insider van de supermarktorganisatie laat aan de Duitse zakenkrant Handelsblatt weten dat er nog gigantisch veel werk te verzetten is: “We beginnen nu weer praktisch vanaf nul.”

Vasthouden aan inkoopprijzen

De problemen met het eLWIS-systeem begonnen toen dienstverlener SAP ontdekte dat Lidl, in tegenstelling tot veel van zijn concurrenten, zijn voorraadbeheersysteem op inkoopprijzen baseert, terwijl de software van SAP als standaard retailprijzen hanteert. Uit angst dat Lidl concurrentievoordeel zou kunnen verliezen door compromissen te sluiten, weigerde het bedrijf in te gaan op deze wijziging, waardoor in plaats daarvan de software moest worden aangepast aan de standaard van de kruideniersketen. Aangezien dit de nodige aanpassingen vereiste, daalde de efficiëntie van project en namen de kosten toe. Ook werd de functionaliteit van de SAP-blueprint, die meer dan vijf jaar geleden werd ontworpen, voorbijgestreefd door nieuwe processen en technologieën.

Lees het volledige artikel op Consultancy.nl

Scroll naar boven