Het aanbod aan technologie oplossingen voor inkoop neemt snel toe. Het lijkt of er wekelijks een tech-startup bijkomt die nieuwe dienstverlening introduceert. Allemaal kansen voor inkoop om digitalisering op te pakken en verder te brengen. Niet als doel op zich, maar om de professionaliteit te ontwikkelen en zo de inkoopresultaten te boosten. Maar is het niet teveel? Wat kun je doen om deze nieuwe ontwikkelingen te omarmen?
Explosieve ontwikkeling
Adviesbureau Kearney publiceerde het bovenstaande overzicht. Het geeft een overzicht van diverse, state-of-the-art oplossingen van aanbieders voor specifieke toepassingsgebieden binnen het inkoopdomein. Een momentopname van het inkoop ecosysteem.
Maar wat kan jij hiermee? Maakt het je enthousiast en ga je op zoek naar een manier om het hanteerbaar te maken? Of is het teveel en wordt je er moedeloos van.
Advies E-proQure: experimenteer
In onze blogs adviseerden we al eerder dat oriënteren en experimenteren een goede aanpak is. Om dit te kunnen doen, zijn er naar ons idee wel een aantal belangrijke voorwaarden.
In de eerste plaats is het nodig een inkoopsysteem up&running te hebben dat het basis inkoopproces ondersteund. En je moet inzicht hebben in de staat van digitalisering bij de belangrijke leveranciers.
De volgende stap is bepalen welke drie belangrijkste inkoopvraagstukken je zou willen aanpakken en waar je verwacht dat technologie een oplossing zou kunnen bieden. Daar kies je er één uit en je start een experiment.
Hoe dan?
Belangrijk bij het opzetten van een experiment is je te realiseren dat ook als blijkt dat de geselecteerde technologie geen oplossing voor het vraagstuk van jouw organisatie kunnen bieden, het een succes is. Daarna kun je starten en ziet de opzet van het experiment er in stappen als volgt uit:
- Welke collega’s (eventueel externe specialisten) wil je betrekken, zijn deze bereid en beschikbaar? Maak het niet te groot en kies mensen die enthousiast zijn om te experimenteren.
- Analyseer het inkoopvraagstuk. Zorg dat alle deelnemers hun inbreng kunnen hebben. Belangrijk omdat onderling begrip ontstaat over het inkoopvraagstuk. Bouw op basis van deze analyse een casus.
- Bepaal samen wat belangrijke bouwstenen voor de oplossing zouden kunnen zijn.
- Selecteer een aantal tech oplossingen die kunnen helpen het vraagstuk aan te pakken.
- Gebruik de casus om na te gaan welke tech oplossing de beste oplossing voor jouw organisatie biedt. Daarbij kijk je niet alleen naar de bijdrage aan de oplossing van het vraagstuk, maar ook naar wat de mogelijkheden tot succesvolle implementatie zijn.
- Maak een compacte business case voor het management om te besluiten.
Hulp nodig
De manier waarop je een experiment inzet moet passen bij jouw organisatie en het inkoopvraagstuk. Daar kunnen we je bij helpen. Bel of mail met E-proQure als je hierover meer wilt weten.