Facebook zou dit jaar een slimme bril uitbrengen, zij het zonder augmented reality. Wat het ding dan wel doet, is niet duidelijk.
Dit stelt Andrew Boswoth, die aan het hoofd staat van Augmented en Virtual Reality bij Facebook, in een gesprek met nieuwsmedium Bloomberg. Volgens hem komt er een genetwerkte bril uit met heel wat functies, maar hij wil nog niet zeggen welke die functies dan zijn. Het enige dat we wel weten is dat het niet om een augmentedrealitybril gaat, en dat er dus geen digitale laag over het glas wordt geprojecteerd met extra info.
Van Google Glass tot Spectacles
Facebook werkt al wel een tijd aan het concept. Het kondigde in 2017 bijvoorbeeld een AR-bril aan, die er uiteindelijk niet kwam. Met dochterbedrijf Oculus heeft de techgigant ook al enkele VR-brillen uitgebracht.
Als het connected apparaat er komt, wordt het in ieder geval niet de eerste slimme of genetwerkte bril zijn. Google kwam zeven jaar geleden bijvoorbeeld met Google Glass, een wearable in de vorm van een bril met ingebouwde camera, die ook een display voor je oog schoof. Dat toestel was in de consumentenmarkt geen groot succes, maar bestaat nog wel in bedrijfsversie.
Concurrent Snapchat kwam twee jaar geleden al met de Spectacles op de markt. Die slimme bril moest je vooral een extra camera bieden.
Brillen moeten wel ‘cool’ zijn
De kans is hoe dan ook groot dat het nieuwe Facebooktoestel minstens een camera en waarschijnlijk ook een of andere microfoon zal bevatten voor de bediening. Gezien Facebooks reputatie als het gaat om privacy, is het nog maar de vraag hoeveel mensen zo’n toestel op hun hoofd willen zetten, of überhaupt willen omgaan met mensen die het dragen. Eerder meldde het bedrijf al dat modemerk Ray Ban de brillen ‘cool’ moet maken om dat probleempje op te vangen.