De meeste technologieën kennen een natuurlijk verloop vanaf conceptfase gevolgd door continue verbeteringen naar exponentiële innovatie. In de laatste tientallen jaren, hebben we steeds meer technologieën dit hoogste punt van ontwikkeling zien bereiken. Het is de beurt aan e-Procurement.
Inkoop professionals zijn een lange, soms gefrustreerde weg, gegaan. Vorige generaties van e-Procurement software werden geplaagd door tegenvallers die uiteindelijk resulteerden in een gebrek aan ROI en toegevoegde waarde. De 3 belangrijke boosdoeners:
- Gebrek aan spend onder management : dit is een van de belangrijkste metrics van elke organisatie, maar moeilijk meetbaar en nog moeilijker te managen. De gemiddelde organisatie is, volgens onderzoek (2014, Hackett Groep) managed slechts 9% van zijn spend door catalogus-gebaseerde e-procurement tools, terwijl de best practices 34% managen. Betekent dit het einde van de catalogus ?
- Maverick Spending: eindgebruikers worden vaak ongelukkig en gefrustreerd van het zoeken in inkooptools naar up-to-date producten met de juiste omschrijvingen, prijs, beeld en beschikbaarheid. In de praktijk leidt dit vaak tot inkopen buiten een contract om (maverick buying). Moeten decentrale inkopers nu meer vrijheid krijgen om overall zelf in te kopen mits dit maar zichtbaar is of moet inkoop meer beheersen?
- Slecht ontworpen tools: de inkoopfunctie heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld van een operationale naar een meer tactische/strategische rol. Om op strategisch niveau ook in staat te zijn de toegevoegde waarde te bieden zijn gebruiksvriendelijke tools die inzichten bieden en overbodige taken automatiseren cruciaal. Helaas is dit in de praktijk nog niet altijd het geval. De huidige tools vergemakkelijken niet altijd samenwerking tussen aanvragers, inkopers, leveranciers en managers. Ook leveren ze nog niet altijd de gewenste stuurinformatie op.
De drie bovengenoemde aandachtspunten van essentieel belang bij het kiezen van de juiste tool. Een actuele inkoopkoolkit is nodig om toegevoegde waarde te bieden aan de business op nationaal en globaal niveau.
Herkent u dit ? En wat is voor uw business de toegevoegde waarde van een inkoopkoolkit ? Laat hier uw reactie achter.