E-proQure AI helpt inkopers en contractmanagers

Hoe ChatGPT inkopers empathisch ondersteunt 

Het begrijpen van menselijke emoties is een belangrijke vaardigheid voor inkopers en contractmanagement. Hoewel ChatGPT geen emoties heeft, kan het toch een waardevolle tool zijn voor inkopers en contractmanagers die emoties willen begrijpen en analyseren. In deze blog lees je hoe.  

Waarom emoties belangrijk zijn bij inkoop 

Het begrijpen van emoties is een belangrijke vaardigheid voor inkopers en contractmanager.  Als inkopers of contractmanager onderhandel je veelvuldig met anderen. Empathie helpt daarbij om oplossingen te vinden die voor beide partijen aanvaardbaar zijn. Ook helpt het om bij het omgaan met emoties zoals angst en onzekerheid bij het nemen van belangrijke beslissingen of het selecteren van leveranciers. 

Door op een empathische en ondersteunende wijze met anderen om te gaan, zijn inkopers in staat om betere zakelijke relaties op te bouwen en effectiever te onderhandelen. Intern kan het begrijpen van emoties van budgethouders of directie bijdragen aan een betere samenwerking binnen het inkoopteam en een betere besluitvorming. 

Zijn AI-modellen als ChatGPT empathisch?

Taalmodellen als ChatGPT zijn getraind om emoties te onderkennen bij communicatie tussen mensen. Hiervoor zijn miljarden zinnen geschreven tekst en miljoenen uren aan gesproken woord geanalyseerd. ChatGPT kent zelf geen emoties, maar kan deze wel onderkennen en is in staat om op een menselijke manier te communiceren. ChatGPT is namelijk geprogrammeerd om te reageren op specifieke woorden en zinnen die emoties of gevoelens kunnen uitdrukken. Chatbots als ChatGPT kunnen reageren op bepaalde emoties van een gebruiker en daarom empathisch en begripvol overkomen in hun antwoorden.

Voorbeelden van empathische antwoorden van ChatGPT

Input gebruiker: “Ik ben erg gefrustreerd dat deze leverancier ons alweer heeft laten zitten.” 
Antwoord ChatGPT:”Ik begrijp uw frustratie. Laten we kijken of we een alternatieve leverancier kunnen vinden die beter aan onze behoeften voldoet. 

Input gebruiker:” Ik ben blij met de manier waarop deze deal is verlopen.” 
Antwoord ChatGPT: ”Het is geweldig om te horen dat u tevreden bent. Wij zijn blij dat we aan uw verwachtingen hebben kunnen voldoen. 

Zoals uit de voorbeelden blijkt kan ChatGPT mensachtige gesprekken voeren. Echter ontbreekt het nog steeds aan “echte” empathie en inlevingsvermogen van een menselijke medewerker.

Het empathisch karakter van ChatGPT verbetert echter snel. Bij de ontwikkeling van GPT-4 is hier al veel aandacht aan besteed. De verwachting is dat GPT-5 zelfs ingezet kan worden bij directe vormen van sociale hulpverlening. Dus in direct contact met de hulpbehoevenden.

Het blijft echter belangrijk te beseffen dat je een evenwicht moet zien te vinden tussen het gebruiken van chatbots en van menselijk contact. Dit om ervoor te zorgen dat je klanten zich serieus, gewaardeerd en begrepen voelen.  

Hoe kan ChatGPT helpen in emotionele situaties? 

Alhoewel ChatGPT dus niet in staat is om emoties te ervaren of begrijpen, kan deze wel helpen bij het analyseren van gegevens die mogelijk verband houden met emoties. Dit kan onder andere op de volgende manieren: 

  1. Het analyseren van klantfeedback en enqueteresultaten: Door het analyseren van klantfeedback kan ChatGPT mogelijke patronen te ontdekken in het herkennen van emoties die bij klanten spelen en deze informatie te delen met inkopers en contractmanagers. Deze informatie kan helpen bij het verbeteren van de klantervaring en het begrijpen van emotionele behoeften van klanten. 
  1. Trainingen en workshops: ChatGPT kan inkopers en contractmanagers trainen in het herkennen en hanteren van emoties bij onderhandelingen, conflicten of andere situaties. ChatGPT kan bijvoorbeeld een simulatie bieden waarbij de deelnemers moeten onderhandelen met een boze of gefrustreerde leverancier. ChatGPT kan feedback geven op reacties van deelnemers en suggesties bieden over hoe ze emoties van een leverancier beter kunnen begrijpen en beheersen. Ook kan ChatGPT praktische tips geven hoe inkopers en contractmanagers met emoties om kunnen gaan in de dagelijkse praktijk. ChatGPT kan ook voorbeelden geven van hoe je verschillende emoties kunt herkennen en daarop kunt reageren om betere resultaten te bereiken.  
  1. Best Practices: ChatGPT kan best practices delen die betrekking hebben op het omgaan met emoties bij inkoop en contractmanagement. Dit kan bijvoorbeeld gaan over het omgaan met boze of gefrustreerde leveranciers, of hoe om te gaan met angst of onzekerheid bij het nemen van beslissingen. Inzichten uit data-analyse kunnen helpen om emoties opzij te zetten en tot een betere en weloverwogen beslissing te komen. 

Conclusie

Emoties spelen bij inkoop en contractmanagement een belangrijke rol. Alhoewel ChatGPT is in staat om op een menselijke manier kan communiceren en menselijke eigenschappen kan vertonen, kent ChatGPT als AI-model geen emoties. Toch kan ChatGPT helpen bij het analyseren van gegevens die verband houden met emoties. Dit kan op verschillende manieren, zoals het analyseren van klantfeedback en enqueteresultaten, het geven van trainingen en workshops en het delen van Best Practices. 

Wil je zelf ervaren hoe ChatGPT jou kan helpen? 

Meld je dan nu aan voor de workshop ‘ChatGPT Booster voor inkoop’, waarin je zelf kunt leren en ervaren hoe je deze nieuwe AI-technologie kunt gebruiken om jouw inkoopafdeling te ondersteunen. Met ChatGPT kun je zelf eenvoudige en meer complexe inkoopvraagstukken oplossen. Je krijgt inzicht in de uitdagingen en kansen die ChatGPT en soortgelijke oplossingen bieden voor de inkoopfunctie, passend bij jouw situatie en jouw bedrijf. Na afloop ben je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van ChatGPT. 

Daarnaast kun je voorbeelden van praktische ChatGPT toepassingen vinden in een aantal artikelen. Lees hier bijvoorbeeld over 20 manieren waarop ChatGPT contractmanagement kan ondersteunen. Toepassing van Chat GPT voor Spend Analyse en Category Management vind je via deze link.

Wil je informatie over het introduceren van ChatGPT op je werk, dan vind je in hier een blog over belangrijke aandachtspunten.

Scroll naar boven