Als Nederland volgens IBM een rol wil blijven spelen in de economie van de toekomst, moeten meer bedrijven artificial intelligence (AI) integreren en optimaal inzetten in bedrijfsprocessen om een toegevoegde meerwaarde te creëren. Nederlandse bedrijven zijn overtuigd van die meerwaarde, maar de implementatie op grote schaal is geen eenvoudige opdracht. Uit IBM-onderzoek blijkt dat acht op de tien bedrijven kunstmatige intelligentie wel wil integreren, maar bijna tweederde bang is voor aansprakelijkheidskwesties (60%). Bij 63% ontbreken de vaardigheden binnen het team om AI te gebruiken.
Nederlandse bedrijven die de stap willen zetten van kleine AI-proefprojecten naar implementaties op grote schaal, vrezen volgens de AI-studie dat ze de controle over potentieel gerelateerde risico’s zullen verliezen. Centrale vraag: hoe neemt AI beslissingen en hoe kunnen bedrijven een eventuele vooringenomenheid detecteren en oplossen om die risico’s in te dammen?
Trust and Transparency in AI
Om daar een antwoord op te bieden, introduceert IBM een nieuwe softwareservice ‘Trust and Transparency in AI‘. Deze software geeft niet alleen voortdurend uitleg over hoe de AI-beslissingen worden genomen – en wanneer deze genomen worden – maar brengt ook eventuele vooroordelen ten aanzien van AI aan het licht. Het detecteert potentieel verontrustende resultaten als ze zich voordoen en geeft aanbevelingen om de AI-bias weg te werken.
Trust principles AI
De innovatie is volgens IBMeen grote stap vooruit: de IT-industrie kan haar ‘trust principles’ eindelijk concreet maken:
- Bedrijven krijgen inzage onder de AI-motorkap, waardoor ze voldoen aan de GDPR-voorschriften voor AI-gebruik;
- De technologie werkt met modellen die opgebouwd zijn uit een breed scala aan machine learning frameworks en AI build-environments, zoals Watson;
- IBM biedt ook open-sourcing bias detection capabilities om de tech-industrie aan te moedigen om samen te werken om AI-bias-detectie en -mitigatie te bevorderen. Deze is ontwikkeld door IBM Research in de IBM Fairness 360-toolkit.
De ontwikkeling van de tool is voor IBM deels van strategisch belang; het markeert het begin van een vastberaden keuze om niet alleen Watson AI-oplossingen te bieden, maar ook tools waarmee bedrijven AI effectief kunnen beheren zo meldt de leverancier.