De impact van New Business Models

Financiële ketenregie en inkoop van beleving

Financiële ketenregie, ofwel Supply Chain Finance (SCF), gaat over het optimaliseren van de crashbehoeften en -stromen binnen de gehele distributie- en waardeketen. De impact van New Business Models (verdienmodellen) hierop kan groot zijn.  Supply Chain Finance is dan ook veel meer dan “ buyer-driven payables solutions”.

Supply Chain Finance gaat niet alleen over werkkapitaal

Supply Chain Finance (SCF) gaat niet ( enkel) over werkkapitaal. SCF heeft steeds meer te maken met de financiering van vaste activa (materiële en immateriële (IP, Sales-efforts)). Door de nieuwe business modellen is er een duidelijke verschuiving gaande in de distributieketen waarbij er minstens drie actoren zichtbaar worden: asset builders, platform dirigenten en gebruikers (aanbieders en vragers).

Bekijk deze video intro-video van “The Business Game” die ook deel van het SCF-congres is.

 

E-commerce is zo’n nieuwe business model dat veel druk zet op werkkapitaal gezien extra distributiekanaal, vaak nog marginaal maar toch vretend aan de marges. Het verkopen via e-marktplaatsen verplicht ook vaak tot het gebruiken van extra specifieke logistieke kanalen en specifieke magazijnen om maar te zwijgen van de inefficiëntie van “the last mile” en de complexiteit van internationale BTW en Douane rechten.

Er zijn echter ook vele opportuniteiten om dankzij nieuwe business model de cashgeneratie te versterken. Zo is alvast AirBnB erin slaagt om crowdfunding op een haast onzichtbare wijze te integreren in haar business model. In hun model weten zij immers als geen ander cash vroegtijdig beschikbaar te krijgen van de “huurder” en deze te bewaren voor de “verhuurder” tot de huurder weer terug naar huis is.

Veel sectoren bewegen zich steeds meer in de richting van “-AAS” (As A Service). Software leveranciers zijn met SAAS zeker het meest bekend. De overgang van het vertrouwde upfront payment model van licenties naar een SAAS model met “pay as you click”, heeft echter een extreme impact op uw cash ontwikkeling.

Niet enkel software gaat naar AAS, ook de klassieke industrieën gaan richting totaalbeleving. Energie en lichtarmaturen worden verkocht als licht-service, zoals in de openbare verlichting van de Belgische stad Mechelen. Ook autobouwers worden meer en meer verkopers van mobiliteit. De “share-economy” krijgt een steeds grote impact.

 

De impact van de “share-economy”

De jeugd heeft van Facebook alvast geleerd dat delen belangrijk is. Zij geven graag bezit op, in ruil voor “beleving” (experience). Zij denken niet alleen anders over privacy en transparantie dan ik getekende (eind) 40-tiger en geven die zelfs graag (in mijn ogen) vergaand op in ruil voor beleving.  “Millennials don’t want to own property, they want to access “. Zij staan open om hun auto te delen voor betere mobiliteit. Een mobiliteit die hen brengt waar ze moeten zijn, genietend van een  beleving die de zinloze filetijd zinvol overbrugt.

De share-economy zal maken dat de Overal Equipment Effectiveness (OEE) niet enkel belangrijk is voor industriële spelers maar ook voor algemeen assets aanbieders en consumenten. Producenten van investeringsgoederen in de eerder BtoC markt van o.a. auto’s, handgereedschappen, fietsen, woningen, etc. spelen er dan ook steeds meer op in. Gigantische mogelijkheden tot het verhogen van de OEE van private assets met een zeer positieve impact op gebruik van natuurlijke rijkdomen. Denk maar aan al die elektrische handgereedschappen die we allen zeer beperkt gebruiken en onze garage en kelders vol van liggen. Ik zou zeggen deel eens en grasmaaier. Dit zal natuurlijk ook impact hebben op de verkopers van die toestellen. Ook zij worden best service verkopers.

Echter ook voor de inkoopfunctie verandert er veel. Zij gaat van de inkoop van goederen naar de inkoop van ervaring/beleving, met totaal andere risico’s, kosten en cash implicaties.

Change is happening

Of dit gaande is? Geloof me “The change is happening” , in de professionele bouwsector bestaan er reeds service modellen waarbij boren en boormachines niet langer worden verkocht door de klassieke verdeler van boormachine maar, jawel zij verkopen gaten.

De conclusie is dan ook dat de transitie van de industrieën in deze disruptieve digitale wereld, een ander denken over de financiering van uw operations behoeft en een proactieve inventarisatie van de impact op uw cashgeneratie vereist. Zie dat er geen gaten komen in uw cashstromen. Wees aandachtig, reflecteer focus en kristaleer uw nieuwe supply chain end-to-end.

Meer weten ?

Kom ook en geniet van de “experience” op het komende Benelux Supply Chain Finance Congres op de unieke locatie aan de Antwerpse Schelde op 21 juni.

Een Belgisch Nederlands programma vol inspiratie “to get control on the one, eating your cash.”

Naast algemene inzichten in SCF, nieuwe financieringstechnieken, het belang van collaboration, connectivity en kettenregie, zal u er ook kunnen proeven van een business game rond supply chain finance en inzien dat we enkel kunnen winnen door intensieve samenwerking tussen procurement, logistic, finance and digitalization.

Schrijf je hier in en ontvang ca 20% korting met de Promotiecode: SCF2016-E-proQure

Early Bird Prijs tot en met maandag 6 juni 2016
Niet-leden €450,- (excl. BTW)
Inschrijving via E-proQure €350,- (excl. BTW)
Prijs na 6 juni 2016
Niet-leden €750,- (excl. BTW)
Inschrijving via E-proQure €600,-(excl. BTW)

 

Dit artikel is geschreven door gastblogger  Jos Feyaerts, oprichter van InCoPro, een adviesbureau inzake bedrijfsvoering en digitalisering van de financiële supply chain en partner van VAT Applications nv. Hij is auteur van diverse publicaties rond digitalisering en is spreker op (inter)nationale congressen, waaronder het Benelux Supply Chain Finance Congres op 21 juni aanstaande.

Scroll naar boven