Op 21 september organiseerde het Lectoraat Inkoopmanagement van de Hanzehogeschool Groningen samen met Significant Data Analytics het kenniscafé ‘You ain’t seen nothing yet’. Onderwerp van gesprek was de invloed van technologieën op de inkoopfunctie en het inkoopproces. Gaan Big Data Analyse, Kunstmatige Intelligentie, Robotica, 3D-printing of Machine-to-machine learning de inkoopwereld op de kop zetten?
Afgetrapt werd met een inleiding door Lector Inkoopmanagement en E-ProQure Kennispartner Gert Walhof. Hij is ervan overtuigd dat inkoop gaat veranderen onder invloed van technologie en is onder de indruk van de ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie. Zijn advies: kop in het zand steken is geen optie. Ga aan de slag, leer en experimenteer.
Inkopers, ga werken met demand planning en scenario’s!
Elliott Thijssen, CEO van Significant, betoogde dat er een groot verschil is tussen digitalisering in de vorm van e-procurement, zoals wij het nu kennen, en digitalisering op basis van data analyses. Inkopers moeten gaan beseffen dat ze geen positie meer hebben op basis van een informatievoorsprong. Informatie is overal en gratis voor iedereen. Thijssen adviseerde inkopers te gaan werken met demand planning en scenario’s. Stop met het maken van spendanalyses, want die zijn gebaseerd op informatie uit het verleden. Vervolgens introduceerde hij de ontwikkeling van het inkoopmodel van STOF naar FAST.
Vertrouwen in leveranciers
Het gesprek met de deelnemers ging in eerste instantie vooral over vertrouwen in leveranciers, dat in het nieuwe model van Elliott Thijssen het uitgangspunt is. En over de verschillen tussen de publieke en private sector. Ook Elliott adviseerde te experimenteren. “Wat ik vandaag gepresenteerd heb, gebeurt echt! Het zit niet meer in een laboratorium, maar wordt in praktijk gebracht. Ga met jonge mensen in gesprek en aan de slag om de mogelijkheden voor jouw organisatie te onderzoeken’.
Download de presentaties van Gert Walhof en Elliott Thijssen