De kennispartners van E-proQure selecteren maandelijks een aantal nieuwsberichten over ontwikkelingen en blogs op het gebied van inkoopdigitalisering in de Benelux en in het buitenland. In november 2021 kwamen we de volgende interessante (inter)nationale nieuwsberichten tegen:
- Leer als inkoper de taal van niet-inkopers: Een belangrijk aspect voor de inkoopadviseur is de communicatie met interne stakeholders. Wij inkopers moeten leren communiceren gebaseerd op inlevingsvermogen. Dus als we aan de directietafel willen aanschuiven, moeten we hun taal leren praten. Dit artikel gaat in op de belangrijke aspecten die hierbij van belang zijn. Op deze wijze kunnen we in ons werk met oplossingen komen waarbij iedereen wint. Lees hier het volledige artikel.
- Digitalisering en change management: In verandermanagement wordt steeds vaker technologie ingezet om de implementatie van veranderinitiatieven te verbeteren. Wil je hierover meer weten luister dan hier naar het interview met Gavin Wedell (https://changeactivation.com) over technologische innovaties en tools voor verandermanagement.
- Proces risico analyse bij digitale transformatie: Bij het optimaliseren en digitaliseren van processen is het belangrijk om eerst het huidige proces met zijn beperkingen en knelpunten te analyseren. Dit is het uitgangspunt om het gewenste proces te beschrijven. Het artikel gaat in op criteria die van belang zijn bij het prioriteren van processen, voordat je overgaat tot het digitaliseren ervan. Het volledige artikel is hier te vinden.
- Hogescholen onderzoeken verantwoorde ai: Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Utrecht gaan samen onderzoeken hoe je op verantwoorde wijze kunstmatige intelligentie (ook wel artificial intelligence, afgekort ai) toepast. Bij het praktijkgerichte onderzoek doen ook 24 andere organisaties mee. De hogescholen ontvingen een miljoen euro subsidie van Regieorgaan Sia, onderdeel van NWO. Lees hier het volledige artikel.
- Pas het benutten van data maakt je meer digitaal: De meeste organisaties hechten waarde aan data en weten hoe ze data kunnen oogsten, structureren en onderbrengen. Maar om écht datagedreven te worden – en dat is het einddoel – moeten zij de uitdaging niet vanuit de aanbodkant benaderen, maar vanuit de vraag. Het volledige artikel is hier te vinden.