Inkoop binnen IBM heeft de afgelopen tien jaar een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Niet alleen op het gebied van kosten (en dat blijft belangrijk), ook door het identificeren van risico’s en het ontdekken van toegevoegde waarde bij toeleveranciers. Bijvoorbeeld waar het gaat om innovatie. Samenwerking intern en met leveranciers vormen daarbij een kerncompetentie. De afgelopen jaren heeft hierdoor de inkooporganisatie zich sterk kunnen ontwikkelen. Volgens John Paterson, CPO van IBM: “mensen en systemen maken inkoop”.
Mensen vormen het belangrijkste bezit van de inkooporganisatie
In de inkooporganisatie vormen de mensen het belangrijkste bezit. Investeren in de ontwikkeling van vaardigheden van de inkoopprofessionals en het aanreiken van de juiste tools (systemen) zijn randvoorwaardelijk om het werk succesvol uit te voeren. Nog te vaak zijn Inkopers zijn veel tijd bezig met het zoeken van informatie en administratieve handelingen. e-Procurement zorgt ervoor dat inkopers met het ‘echte werk’ bezig kunnen zijn. Omdat de markt steeds globaler wordt en daarmee de zoektocht naar de juiste leveranciers, vraagt dit dat medewerkers in de inkooporganisatie een afspiegeling vormen dus de selectie van de juiste inkooptalenten steeds globaler wordt.
Meer weten? Bekijk het interview met John Paterson
John Paterson heeft meer dan 40 jaar bij IBM gewerkt, waarvan sinds 2000 bij IBM. Het uitgebreide interview met John Paterson, CPO van IBM, kunt u hier bekijken
Kennisdelen: halen en brengen
Deze blog is met dank aan Arjan van Weele, voor het delen van zijn kennis, tot stand gekomen. Wilt u uw kennis of mening over het belang van tools voor inkopers delen, laat het ons dan weten info@e-proqure.nl