Tweejaarlijks organiseert de redactie van de Deal! Samen met de Nederlandse Inkoop Vereniging (afgekort: NEVI) een enquete ‘Ambitie in inkoop’. Dit jaar namen 339 inkoopprofessionals deel aan het online onderzoek. Wat kunnen we van de resultaten leren? We hebben daarom een serie van 2 blogs, waarvan deze week deel 1: de CPO weet wel beter.
Aanpak onderzoek
De totale doelgroep inkopers bestaat uit circa 22.000 medewerkers, van assistent tot manager binnen uiteenlopende branches zowel publiek als privaat. Aan het tweejaarlijkse onderzoek namen 339 inkoopprofessionals deel. De gemiddeld ervaring in inkoop en supply management is 15,2 jaar. Het onderzoek is uitgevoerd in de periode februari-maart, net voor de coronacrisis. Het onderzoek beslaat 4 thema’s:
- Baan, baas en collega’s
- Employability en arbeidsmarkt
- Inkomen en secundaire arbeidsvoorwaarden
- Top-issues en non-issues
e-Procurement en inkoopintelligentie non-issues
Uit het onderzoek blijkt dat automatiseringsonderwerpen al sinds 2014 niet bij de top issues horen. De basis, de kwaliteit van de geleverde goederen en verleende diensten en het opstellen van de juiste (functionele) specificaties, staan op nummer 1 en 2. E-Procurement is van nummer 11 naar nummer 12 gegaan. En inkoopintelligentie gaat van nummer 11 naar 14. Volgens het onderzoek zijn onderwerpen zoals e-procurement en inkoopintelligentie non-issues.
Wat zegt de CPO?
Michelle Baker, CPO van KPN, schetst een geheel ander beeld. Zij is van mening dat inkoop vandaag de dag technology-minded hoort te zijn. Inkoop moet volgens haar in staat zijn om meerdere interne en externe databronnen met elkaar te combineren om zo nieuwe inzichten uit data te halen. Inkoopintelligentie dus. Ze verwacht dat alle operationele taken en analytische taken door algorithmes worden overgenomen. Het algoritme zit de inkopers op de hielen en de enige manier volgens haar is door lifelong learning.
Wat zeggen internationale onderzoeken onder CPO’s?
Uit meerdere onderzoeken in 2019 en 2020 onder CPO’s komt een ander beeld naar voren. Een recent onderzoek uitgevoerd door Ardent Partners (link naar artikel) ziet een toename van de beschikbaarheid van interne en externe data. Als gevolg hiervan ziet de een groeiende noodzaak voor inkoopprofessionals om zich te bekwamen in analyse van deze data en data visualisatie. We kennen allemaal natuurlijk de basis spendanalyses met de top 10 leveranciers en facturen, maar de ontwikkelingen zijn inmiddels al veel en veel verder. Zichtbaarheid (van data) wordt dan ook gezien als belangrijkste item voor de CPO.
Onderzoek uitgevoerd door de Hacket Group (2019) onder management en directie van middelgrote en grote ondernemingen wereldwijd bevestigt dit beeld. De belangrijkste uitdaging voor inkoop is volgens hen het verbeteren van analytische competenties. Zij zien een veranderende rol van inkoop waardoor de focus van het maken van spendanalyses verschuift naar real-time, voorspellende analyses op basis van maatwerk. Tot slot geeft Gartner (2019) in haar onderzoek onder middelgrote en grote ondernemingen aan dat onderbenutting van analytische tools en het gebrek aan accurate metingen van leveranciersprestaties onderwerpen zijn waar de CPO de belangrijkste problemen voorziet.
Weet de CPO het beter?
Wij constateren dat waar de inkopers de prioriteit leggen bij de basics, dit in schril contrast staat met de top issues van de CPO, die onderwerpen als inkoopintelligentie en e-Procurement als belangrijkste prioriteit zien. Sterker nog, volgens de CPO van KPN is levenslang leren op deze gebieden de enige oplossing om het tij te keren en als inkoop niet achter te lopen. Er lijkt nog een flink gat te overbruggen tussen de CPO en de inkoper.
Hoe kan E-proQure hierbij helpen?
E-proQure biedt kennis om jouw competenties en kennis over inkoopdigitalisering te ontwikkelen. Het E-proQure VLS onderzoek en onze maandelijkse nieuwsbrief bieden inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen in het inkoopvakgebied en de digitaliseringsmogelijkheden. Ook bieden wij (incompany) workshops aan om de kennis en competenties op het gebied van inkoopdigitalisering en verandermanagement te ontwikkelen.