innoveren

Opmars van innovatiegerichte CIO’s

Er is een opmars gaande van innovatiegezinde CIO’s; zij slagen erin hun IT-functie commercieel steeds beter in te vullen. Een succesvolle CIO wil dat zijn afdeling bijdraagt aan de opbrengst. Hoewel de klantervaring voor CIO’s centraal moet staan, mogen de eigen medewerkers niet vergeten worden. Zij zijn de ambassadeurs van een organisatie, zeker als ze direct in contact staan met de klant.

Als de hele workflow van klant naar back-end gedigitaliseerd en geoptimaliseerd is, maar medewerkers zelf het gevoel hebben dat IT niet met hen begaan is, zullen ze afhaken. Door werknemers de juiste applicaties te geven, en ze te betrekken bij de innovatie werken ze gemotiveerder en efficiënter.

Volgens Onno Tjeerdsma, Regional Vice President Northern Europe bij Salesforce zijn er drie belangrijke richtlijnen hoe de CIO kan zorgen voor een succesvolle digitale transitie:

  1. Geen innovatie zonder IT;
  2. Innoveren met de hulp van data;
  3. Focus op de klantervaring, en die van de medewerker.

Geen innovatie zonder IT

De opmars van innovatiegezinde CIO’s is te danken aan een aantal factoren, maar één van de belangrijkste is dat ze er in slagen hun IT-functie commercieel in te vullen, stelt Tjeerdsma. CIO’s moeten goed inzicht hebben in de doelstellingen voor ieder nieuw programma of initiatief waar technologie mee gemoeid is. Alleen als ze echt begrijpen wat het project vanuit een zakelijk standpunt voor de onderneming moet betekenen, en wat de beoogde impact is voor de eindklant, kunnen ze projecten op de juiste manier aanpakken. Een CIO moet daarom betrokken zijn bij alle besluitvormingsprocessen.

Data als basis voor innovatie

Een CIO kan een onderneming moderniseren door de steeds groeiende berg van data om te zetten in kansen en mogelijkheden, aldus Tjeerdsma.

Focus op de klantervaring

Klantervaring en medewerkerervaring gaan hand in hand: de tevredenheid van de een is direct van invloed op de tevredenheid van de ander. De digitale transformatie van de klantervaring door het aanbieden van b2c-apps loopt ver voor op de digitale transformatie door de inzet van apps voor medewerkers. En er komen generaties medewerkers aan die niet anders meer verwachten. Tijd om strategisch aandacht te geven aan de transformatie van het applicatielandschap.

Lees het volledige bericht op Consultancy.nl

Scroll naar boven