Softwareleverancier SAP kondigde 10 april het nieuw licentiemodel voor indirecte toegang tot SAP-systemen aan. Tot nu toe werd het licentiemodel aangeboden op basis van het aantal gebruikers. Omdat steeds meer systemen toegang krijgen tot de SAP software, kreeg SAP ook steeds vaker de vraag om een alternatief prijsmodel.
Bestaande klanten van SAP S/4HANA, SAP S/4HANA Cloud en SAP ERP-toepassingen wordt de mogelijkheid geboden om bij het huidige model te blijven of over te stappen naar het nieuwe licentiemodel voor indirecte toegang. De meeste klanten gebruikten de SAP ERP-applicaties op basis van het aantal gebruikers, waardoor de verrekening van de indirecte toegang tot SAP een uitdaging was voor de softwareleverancier.
SUGEN-voorzitter gematigd positief
Voorzitter Gianmaria Perancin van SUGEN (SAP User Group Executive Network) is gematigd enthousiast over het nieuwe licentiemodel. Hij geeft aan dat de komende tijd moet blijken hoe bestaande klanten reageren op het nieuwe model. En of ze het huidige model blijven gebruiken of overstappen. “SAP zal gedurende 2018 nieuwe meet- en audit-tools introduceren. Dit betekent dat gebruikers in het eerste kwartaal van 2019 iedere potentiële kostenimpact in kaart kunnen brengen”, stelt hij.
De Vereniging Nederlandse SAP-gebruikers (VNSG) zegt het volgende over het nieuwe licentiemodel: “Dit model belooft de regels voor indirect gebruik te verduidelijken en brengt transparantie en eenvoud van SAP-licenties naar een volgend niveau.” Hij voegt daaraan toe: Voorspelbaarheid en transparantie zijn sleutelfactoren voor klanten die nieuwe technologie van SAP willen implementeren.”
Klant vertrouwen in SAP afgenomen
De VNSG (Vereniging Nederlandse SAP-gebruikers deed recent ook onderzoek naar het klantvertrouwen in SAP. Hieruit blijkt dat de relatie over de jaren heen is verslechterd. Van een strategische partnerrelatie gericht op wederzijdse waarde is het via een ‘gewone’ klant-leverancier relatie naar een transactiegerichte relatie gegaan – gericht op winstmaximalisatie voor SAP, stelt VNSG-directeur Rob van der Marck in een blog eind maart. Klanten ervaren een gebrek aan vertrouwen en hebben behoefte aan een betere relatie met de softwareleverancier. Van der Marck stelt wel dat ‘Ease of doing business’ serieus wordt opgepakt door SAP.
De belangrijkste aandachtspunten volgens de VNSG zijn:
- Zorgen voor een langere ‘levensduur’ van accountmanagers om een betere en meer strategische relatie tussen SAP en klanten te bevorderen;
- De mogelijkheid om in kleinere stappen te kunnen innoveren richting bijvoorbeeld de cloud in plaats van alles in één keer;
- Vereenvoudigen van contracten over ‘legacy SAP’ (ERP) en nieuwe oplossingen zoals Ariba, SuccessFactors en Hybris heen;
- Licentie compliancy-teams die niet meer rapporteren aan de lokale salesorganisatie en geen omzetdoelstelling meer hebben.