Informatievoorziening is een essentieel voor de aansturing van de inkoopfunctie. De beschikbare inkoopsoftware voorziet hierin door middel van dashboards. Voor diegenen die een slag dieper willen gaan en op strategisch niveau de inkoopfunctie willen sturen is Sievo, wereldwijd leider in inkoopanalytics, een belangrijk speler. In aanloop naar de publicatie van hun nieuwste boek over Artificial Intelligence hielden we een interview met Sievo. In deze blog lees je over de aanleiding voor het boek, de visie en ontwikkelingen rond AI en de impact van AI op de inkoopfunctie.
AI is voor veel inkoopmensen een nieuw onderwerp. Wat inspireerde jullie om dit boek te schrijven?
Alhoewel AI een hype en nieuwe trend is, staat de inkoopfunctie over het algemeen niet bekend om haar snelle adoptie van nieuwe technologieën. Veel organisaties en inkoopteams vandaag de dag worstelen met digitale transformaties en het verkrijgen van goede kwalitatieve inkoopdata. Dat juist maakt de toepassing van AI in het inkoopvakgebied zo interessant en relevant. Bij vooronderzoek voor ons boek kwamen we erachter dat de trage adoptie van nieuwe technologieën op verschillende gebieden AI juist voor de inkoopfunctie toegevoegde waarde kan bieden. Vanaf spend analyse tot goedkeuringsflows kwamen we best practices tegen waarbij arbeidsintensieve processen, welke nog niet effectief zijn gedigitaliseerd, kan verbeteren of automatiseren door inzet van AI.
Wat is vandaag de dag volgens jullie de relatie tussen AI en inkoop?
Vandaag de dag praat iedereen over AI, iedereen denkt dat iedereen aan AI doet, veel zeggen het maar slechts weinigen doen het. De realiteit is dat de meeste inkoopprofessionals AI op hun netvlies hebben, echter weinig organisaties zijn in staat geweest om een succesvolle pilot met AI uit te voeren of AI te implementeren. Ook zijn er onder inkoopprofessionals veel misverstanden over de kansen die AI biedt. Velen denken dat AI een hype is danwel een oplossing biedt voor al je problemen. Als je het boek leest, zie je dat dit niet het geval is. AI is net als andere software: het werkt het beste als het echte en concrete business behoeften oplost. Bij Sievo zien we bijna dagelijks in dat op inkoopgebied nieuwe toepassingen van AI voor bestaande bedrijfsbehoeften ontstaan.
Hoe gaat AI de inkoopfunctie de komende jaren veranderen?
We kunnen met stelligheid zeggen dat AI niet voor 100% inkooptaken gaat vervangen, maar het gaat impact hebben op de inkoopfuncties de komende tien jaar dat is zeker. Neem bijvoorbeeld een categorie manager. Het is waarschijnlijk dat AI een aantal repeterende taken en tijdrovende taken van de categoriemanager gaat overnemen, zoals de verzameling van data, goedkeuringsflows en rapportages. De tijd die hiermee bespaard wordt, stelt de categoriemanager in staat om meer tijd te besteden aan strategische taken.
Wij verwachten dat het zeker nog een hele tijd zal duren, voordat AI in staat is om op een effectieve wijze strategische leveranciersrelaties te managen.
De belangrijkste vragen voor elke inkooprol en elk inkoopteam zichzelf kan stellen zijn:
- Welke inkooptaken kunnen verwijderd worden?
- Hoe kunnen we slimmer gebruik te maken van de tijd van inkopers?
Voor wie is het boek bedoeld?
Het boek is
- Voor alle open-minded professionele inkopers die geïnteresseerd zijn in AI en inkoop, en in de dingen die kunnen gebeuren als je deze twee combineert.
- Voor alle professionele inkopers die bezorgd zijn dat iedereen profiteert van AI behalve het inkoopteam of de inkoopfunctie.
- Voor alle studenten in inkoop, logistiek en/of supply chain die iets willen leren over het veranderende werkveld
- Voor alle inkoopprofessionals die koploper willen zijn en AI willen implementeren in de organisatie.
- Voor diegenen die gewoon nieuwsgierig zijn naar hoe AI de bedrijfsresultaten kan helpen verbeteren
- Voor die inkoophelden die onvermoeibaar zoeken naar manieren om veranderingen door te voeren, waarde te creëren en te innoveren.
Welk advies zou je CPO’s geven die overwegen om te starten met AI?
Het boek belicht aan de hand van cases een aantal gebieden waar AI reeds nu in staat is het verschil te maken, en biedt daarnaast een realistische kijk op de kansen die AI biedt. We onthullen een deel van de mythe en geven een aantal tips hoe te starten met AI. Ben je CPO binnen een organisatie en overweeg je AI? Dan is ons belangrijkste advies om je gedachten om te zetten in concrete acties en stappen. Maak een stappenplan, praat met je collegae en vakgenoten. Wees realistisch over je vaardigheid om te leren en maak waar nodig gebruik van passende expertise. Het boek helpt je op weg op de AI reis.
Meer weten?
Wil je het boek over AI in je bezit hebben? Vraag hier een gratis digitale versie van het boek aan. Begin 2020 verwacht Sievo met een gedrukte versie via Amazon te komen. Wil je meer weten? Tijdens de E-proQure Workshop e-Procurement Publiek en Workshop e-Procurement privaat worden de praktische mogelijkheden van nieuwe ontwikkelingen zoals Artificial Intelligence toegelicht.