Visma blijft groei nastreven via selectieve fusies en overnames om zijn positie als toonaangevende leverancier van bedrijfssoftware te versterken in Europa en Latijns-Amerika. De meeste recente aankoop: de Argentijnse producent van enterprise resource planning-software Xubio. In het laatste kwartaal 2022 rapporteerde Visma op basis van voorlopige cijfers voor een jaaromzet uit op zo’n 2,1 miljard euro. Dit resulteert in een groei van negentien procent ten opzichte van 2021. De Ebitda bedraagt 587 miljoen euro, ofwel een stijging van elf procent in vergelijking met 2021.
Expansiedrift Visma zet door
In het vierde kwartaal 2022 sloten twaalf bedrijven zich bij Visma aan, waaronder de Nederlandse bedrijven P8 Software, Datapas en OutSmart en het Belgische Beeple. Aan het eind van dat kwartaal 2022 nam de groep zijn eerste bedrijf in Duitsland over, de leverancier van boekhoudsoftware Buchhaltungsbutler. Begin januari 2023 treedt een tweede Duitse publieke softwarespecialist H&H tot de Visma-familie toe. Inmiddels zijn de eerste overnames in Portugal (Moloni) en Frankrijk (Inqom) ook een feit.
Visma nam in 2022 in totaal 42 bedrijven over. Dat is in lijn met het aantal van 2021, maar de totale transactiewaarde lag wel hoger. De software-investeerder sloot vorig jaar voor bijna één miljard euro aan deals.
AI doet zijn intrede bij Visma Bedrijven
Momenteel werken er binnen Visma 46 teams aan het integreren van AI binnen hun software. Dat is 16% van het totaal aantal Visma-bedrijven. Veel bedrijven starten met de integratie van chatbots voor support. Daarnaast wordt AI onder meer ingezet om betaalgedrag te analyseren en fraude te detecteren, waardoor bedrijven hun financiële risico’s beperken. Volgens adviesbureau McKinsey is 61% van alle financiële functies te automatiseren door gebruik te maken van AI. Er is dus een shift gaande binnen de opinie over AI: van ‘AI, wat moet je ermee’ naar ‘AI, daar moeten we wat mee’.
Drempels om te starten met AI
Niet elk Visma-bedrijf staat al vooraan in de rij om met AI aan de slag te gaan. Een veel gehoord argument is dat bedrijven het lastig vinden om te verzinnen bij welk proces AI kan helpen. Om bedrijven daarin te helpen, zijn er AI-teams binnen Visma, die onder meer workshops geven om te ontdekken voor welke processen AI waarde oplevert voor de gebruiker. Verder besteedt het team aandacht aan integer gebruik van data, de datakwaliteit, het gebruiksgemak en het testen van de AI-functie. Er zijn diverse API’s die Visma-bedrijven in hun software kunnen integreren.