Zelden worden ”aanbesteden” en ”de business” in één adem genoemd. Dat is ook logisch, want bij veel organisaties staat aanbesteden ver van de business af. Door de business wordt aanbesteden vaak gezien als een semi-administratief procesje dat door de inkoper moet worden doorlopen; een verplicht nummer. Soms is het ook inderdaad niet veel meer dan een rituele stoelendans die omwille van de regelgeving gedanst moet worden. Want de business weet precies wat ze wil.
Een veel voorkomende denkfout in aanbestedingsland
Een veel voorkomende denkfout in aanbestedingsland is dat aanbesteden automatisch moet leiden tot consolidatie van leveranciers. Dus waar men vroeger nog gewoon zaken kon doen met zes verschillende partijen, moet men zich nu beperken tot slechts één partij.
Deze zienswijze wordt enerzijds vooral ingegeven door de misvatting dat een groter volume bij één partij automatisch tot hogere kortingen (schaalvoordeel) gaat leiden en anderzijds door de behoefte om de aanbesteding niet te complex te maken. Het is immers een stuk eenvoudiger om één (all-in) perceel in de markt te zetten dan zes verschillende percelen.
De cakes zijn wel gaar en warm maar de mooie, knapperige gebruinde korst ontbreekt
En zo zorgt aanbesteden ervoor dat de business wordt uitgerust met een combi-magnetron (van één leverancier) in plaats van de door hen benodigde losse oven en losse magnetron. Nu zijn hun cakes wel gaar en warm, maar ontbreekt de mooie, knapperige gebruinde korst. De afzet van cakes vertoont dan ook een dalende lijn.
Dat inkopers die verminderde complexiteit van aanbestedingen nastreven, is ook nog wel te snappen. Het administratieve proces eromheen is alleen al reden genoeg om zo simpel mogelijk te willen aanbesteden.
Bij een goed uitgedacht en opgezet e-aanbesteding speelt complexiteit geen enkele rol meer
En dat is nou precies één van de onderdelen waar e-aanbesteden een belangrijke rol kan spelen. Want bij een goed uitgedachte en opgezette e-aanbesteding speelt de complexiteit van de aanbesteding geen enkele rol meer. Verdelen in dertig percelen? Geen probleem. Vijf verschillende variaties op een bestaand thema? Laat maar komen. Twaalf leveranciers contracteren voor één en dezelfde dienst? Appeltje eitje.
Aanbesteden vormt dan niet langer een beperkende factor in het rechtmatig contracteren van oplossingen die uw business nodig heeft om als organisatie de prestatie te kunnen leveren waar u gemeenschapsgeld voor krijgt. En dat laatste is het kenmerk van inkopen met businessfocus.
Ben je werkzaam als inkoper, juridisch, financieel of ict professional binnen de overheid en wil je starten met e-Aanbesteden ? Misschien is dan de E-proQure Training e-Aanbesteden: ‘Niet omdat het moet, maar omdat het kan’ iets voor jou.