inkoopsoftware

Welke functionaliteiten mogen in jouw inkoopsoftware niet ontbreken?

Je wilt de inkoopprocessen efficiënter laten werken. Je overweegt hiervoor inkoopsoftware aan te schaffen. Of misschien twijfel je of jouw huidige inkoopsoftware nog voldoet. Maar wat moet die e-procurement software kunnen? Het aantal beschikbare functionaliteiten is immers groot. Of wil je weten welke functionaliteit het meest is geïmplementeerd? Het onderzoeksrapport van E-proQure geeft je hierop het antwoord.

Het inkoopvakgebied heeft de laatste jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt. E-procurementoplossingen worden steeds vaker ingezet voor het ondersteunen en uitvoeren van complexe, ge(de)centraliseerde inkoopprocessen en inkoopactiviteiten. De drijfveren hiervoor komen:

  1. Van binnenuit organisaties:
    • Efficiëntie, effectiviteit en kwaliteit van inkoopprocessen;
    • Integratie van bedrijfsprocessen;
    • Vereiste ondersteuning van business processen door inkoop.
  2. Door ontwikkelingen van buitenaf:
    • Toename e-procurement binnen supply chains;
    • ICT-innovaties;
    • Groei in e-procurementoplossingen

De ontwikkeling van inkoopsoftware volgt het vakgebied. Tijd om eens de e-procurementmarkt nader te bekijken.

Onderzochte inkoopsoftwarefunctionaliteiten

Het onderzoek naar e-procurementsoftware in de Benelux richt zich op geautomatiseerde ondersteuning van de inkoopfunctie op zowel strategisch, tactisch als operationeel niveau. In ons onderzoek hebben wij de volgende inkoopfunctionaliteiten geïnventariseerd.

  • E-sourcing;
  • E-auction;
  • Contractmanagement;
  • Purchase-to-pay process (p2p) ook wel operationeel inkoopproces;
  • Catalog buying;
  • SLA management;
  • Supplier relationship management;
  • Categoriemanagement;
  • Spendanalyse;
  • Document management;
  • Workflowmanagement;
  • Projectmanagement;
  • Scenario-analyse;
  • Risico-analyse.

De drie meest geïmplementeerde functionaliteiten

Aan meer dan 30 leveranciers is gevraagd wat volgens hen de drie meest geïmplementeerde functionaliteiten zijn. Uit de reacties van de respondenten hebben we de top 3 samengesteld. De top 3 bestaat uit:

  1. Contractmanagement;
  2. Supplier Relationship Management;
  3. Purchase-to-Pay process.

Bovenstaande functionaliteiten kunnen een belangrijk instrument zijn in het terugdringen van kosten en het realiseren van meer efficiency in het inkoopproces. Daarnaast het optimaliseren van de relatie met andere partijen en tot slot het behalen van strategisch concurrentievoordeel. Zeker nu het economisch minder goed gaat is de investeringsafweging belangrijker dan ooit. Maar ook hier geldt: als je niet in jouw organisatie investeert, waarom zou een klant dan wel in jouw organisatie investeren ?

Wil je meer weten over de resultaten van het onderzoek naar e-procurementsoftware in de Benelux?

Vraag hier het het E-proQure VLS onderzoek 2019 aan.

Wat zijn voor jou de belangrijkste inkooptoepassingen?

We zijn benieuwd wat voor jou de belangrijkste inkooptoepassingen zijn die jij ondersteunt met inkoopsystemen. Laat jouw reactie achter en kijk wat andere organisaties belangrijk vinden.

1 reactie op “Welke functionaliteiten mogen in jouw inkoopsoftware niet ontbreken?”

  1. Hans van Veen

    Bij mij staat altijd PTP bovenaan omdat dit, tegelijk met proceskosten reductie, de basis gegevens oplevert voor elke vorm van supply chain integratie en winstgevende klant tevredenheid.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
X