Zo’n achttien maanden geleden heeft Exact haar strategie aangepast. Exact bedient met zijn software in de Benelux al 35 jaar accountants met boekhoudsoftware en het mkb met enterprise resource planning (erp)-oplossingen. De internationale uitbouw bleek minder succesvol. Exact heeft toen besloten om zich weer te richten op onze kernmarkt: de thuismarkt in met name Nederland en ook België. Hier kent Exact de cultuur en de klanten het beste en heeft ze een ijzersterk partnernetwerk. Met steun van KKR wil Exact verder groeien in het mkb, onder meer via nieuwe overnames.
Maar zijn er wel voldoende mogelijkheden om te groeien? De concurrentie is er met grote spelers als Visma, Unit4, Afas en TSS en nog de nodige kleine partijen hevig.
Exact geeft zelf aan nog nog voldoende mogelijkheden te zien om te groeien in de Benelux. Ondanks de concurrentie met grote spelers als Visma, Unit4, AFAS en TSS en nog een aantal kleine partijen, is er nog ruimte genoeg om marktaandeel te winnen. Exact is echt Nederlands is en heeft als puur lokale speler een sterke positie op de Nederlandse markt. Visma wilde ook Exact kopen, maar dat hebben we afgewezen. Wij willen zelfstandig blijven en geen onderdeel worden van een softwaregroep. Verder hebben we niet zoveel last van Unit4. Dat bedrijf bedient grotere bedrijven; Exact is toch vooral gericht op bedrijven met werkplekken van gemiddeld 1 tot 250. De concurrentiestrijd met Afas wordt interessant, met name op het gebied van salarisverwerking. Daar verwachten wij een slag te kunnen slaan met ons product Exact Salaris Plus. Essentieel in dit alles ziet Exact overigens haar partners in de Benelux als onderscheidend vermogen: die leveren echt toegevoegde waarde en kennis aan haar klanten.
Nieuwe investeringen in innovatie en cloud
Exact bouwt steeds meer cloudfunctionaliteit en andere mogelijkheden in haar producten. Ook is het innovatietempo versneld. Zo zijn er vier keer per jaar, à la de seizoenen, nieuwe versies met verbeteringen. Neem de bedrijfssoftware voor het mkb, Exact Synergy, daar bestaan nu drie variaties van: on premise, in de cloud en fully managed in de AWS-cloud. Ook kijkt Exact naar uitbreiding op nieuwe sectoren, zoals uitbreiding van de positie op de detailhandel (met onderdeel Reeleeze) en in de bouwsector.
Forse groei in België en internationale ontwikkelingen
Exact is fors gegroeid met haar cloudproducten; in 2018 met 30 procent. Net als in Nederland richt Exact zich hier op accountants, die met onze boekhoudsoftware hun klanten bedienen, en de grotere midden- en kleinbedrijven met haar erp-suite. Exact wil als lokale aanbieder stapsgewijs hier verder groeien, met hulp van partners. Exact beschikt over een groot ontwikkelcentrum in Kuala Lumpur. Vanuit deze Maleisische locatie bedient Exact de Aziatische markt. En Exact is bijvoorbeeld actief in Spanje en Polen. Uitbreiden naar andere landen wordt vooralsnog niet voorzien.