Coronacrisis: onder druk wordt alles vloeibaar

Sinds het afkondigen van de maatregelen door de regering als gevolg van de Corona crisis begin maart is er bij velen van ons veel veranderd. Afgezien van het persoonlijk leed dat er voor velen is, maakt het bedrijvigheid moeilijk en voor een aantal sectoren zelfs onmogelijk. Al wordt het moeilijker licht aan het eind van de tunnel te zien, naarmate deze crisis langer duurt, deze tijd biedt ook volop kansen voor ons inkopers. En in deze blog wil ik deze kansen graag met je delen.

Van offline naar online

Noodzaak (lees: coronacrisis) dwingt ons om datgene wat we al langer van plan waren, om te zetten in daden. Vaak wisten we al wat goed voor ons was, maar hebben we dit nooit concreet opgepakt. Nu zijn we noodgedwongen overgegaan van offline naar online activiteiten. Zo ontdekken scholen en opleidingsinstituten digitale oplossingen voor onderwijs en worden online huisfeesten en pubquizen gestreamd. Zelfs in China worden drones ingezet om mensen te controleren en aan te spreken op het dragen van een gezichtsmasker. Online is voor velen het nieuwe credo.

Welke digitale kansen biedt dit voor inkopers?

  1. Maak slimmer gebruik van data

In plaats van de emoties en overtuigingen de doorslag te laten geven maak je slim gebruik van data. Voer een spendprognose uit om te analyseren welke impact de crisis heeft op jouw organisatie, en wat de gevolgen zijn voor jouw leveranciers en hun continuïteit. Bepaal aan de hand hiervan je leveranciersstrategie. Leg A-leveranciers in de watten, vraag van je B/C leveranciers extra korting of rek betalingstermijnen op. En vertel de business dat ze hun investeringsplannen schrappen en dat ze bij nieuwe inkooptrajecten eisen (must have) opnemen en de wensen (nice to have) voorlopig even on-hold zetten.

  1. Online samenwerken

Plaats en tijdsonafhankelijk werken is nu de best mogelijke optie. Online zoeken naar mogelijke leveranciers, online een programma van eisen samenstellen in teamverband, een online veiling houden onder leveranciers, en een marktconsultatie houden in de vorm van een webinar. Ook al is tot nu toe online werken misschien niet jouw ding, toch ontdek je door het juist te doen de mogelijkheden ervan.

Voorheen deed je wellicht je beoordeling buiten het systeem om in een excelbestand, maar probeer nu ook eens om een beoordeling digitaal uit te voeren.

  1. Inkoopprocessen digitaliseren

Juist nu is de tijd rijp om jouw inkoopprocessen te digitaliseren. Moderne source-to-pay oplossingen zijn ontworpen om werken op afstand en mobiele toepassingen te faciliteren. Zeker nu er in deze tijd een tekort is aan bepaalde medische hulpmiddelen in de zorg een, bieden deze tools ondersteuning om binnen 30 minuten bedden te sourcen. En wat denk je van het digitaliseren van de handtekening om te zorgen dat de contracten digitaal kunnen worden ondertekend.

  1. Investeren in je skills en je ontwikkeling door online leren

Was je van plan om je competenties te ontwikkelen, dan heb je nu tijd om er iets aan te doen. Hoewel fysieke evenementen zijn afgelast, is er voldoende aanbod aan online opleidingen, cursussen en webinars over inkoopprofessionalisering en -digitalisering. Het kan zeer inspirerend en verfrissend zijn om aan het begin, tussendoor of aan het eind van de dag te leren in deze tijd. Kortom: je bepaalt zelf wanneer je leert. Door minimaal eenmaal per week een webinar, tutorial of online opleiding te volgen blijf je jezelf ontwikkelen, of start nu een online coaching traject om aan je competenties te werken.

Welke bijdrage kun je als inkoper leveren in deze tijd?

Ook al staan we zoals artsen niet in de frontlinie, toch kunnen wij inkopers een bijdrage leveren in deze tijden. Nieuwe kansen in de manier van online werken, online sourcen en het bevorderen van het online samenwerken met partners. En natuurlijk door (bij voorkeur digitaal) te blijven inkopen en tenderen om daarmee opdrachten op de markt te blijven zetten en zo de economie op gang te houden.

Meer informatie?

Wil je weten hoe je inkoopprocessen kunt digitaliseren en heb je interesse in een online versie van onze workshop? Of zoek je een online inkoopcoach die je helpt om je inkoopcompetenties te ontwikkelen? Stuur dan een bericht naar info@e-proqure.nl.

Heb je interesse om een online webinar van een of meerdere software leveranciers te volgen? Ook dan stuur je een bericht aan info@e-proqure.nl en we gaan kijken wat er mogelijk is.

Scroll naar boven