Het zal niet lang meer duren dat jij als inkoper een deel van je inkoopproces zal afhandelen als avatar binnen een virtuele wereld. Op afstand samenwerken, inventariseren, inkopen, contracten sluiten, virtueel, deels gebaseerd en aangestuurd op jouw persoonlijk handelen (achter je bureau of onderweg), gevolgd door directe verwerking van het handelen in gekoppelde systemen.
Verre toekomst? Platformen en toepassingen zijn er al! De naam? Metaverse!
Nieuw, nieuwer, nieuwst: voor de inkoopprofessional
In vele blogs hebben de kennispartners van E-proQure de dynamiek van technologische ontwikkelingen verbonden met het vakgebied inkoop. 7 jaar geleden ging het daarbij vooral over het automatiseren van inkoopprocessen (e-procurement). Over de inzet van software en IT als middel om processen efficiënter te laten verlopen. Inkopers zouden vervolgens meer tijd kunnen besteden aan complexe inkoopvraagstukken in plaats van administratieve handelingen. Vervolgens hebben we geschreven over hoe internet-gerelateerde technologieën de ontwikkelingen binnen e-procurement in belangrijke mate bepalen, ofwel inkoop in een digitaliserende wereld. De enorme groei en gebruik van digitaal beschikbare data, technologische ontwikkelingen als AI, RPA, Internet of Things, platformen om geautomatiseerde processen en data te koppelen. Omgezet naar toepassingen om inkopers te helpen steeds betere beslissingen te nemen. Mogelijk door de beschikbaarheid van snel internet en data die in de cloud beschikbaar en benaderbaar zijn. In deze blog ga ik in op metaverse: één van de nieuwste technologieën waarin het bouwen van virtuele omgevingen centraal staat, hoe nieuw Metaverse is en wat het voor jou en het inkoopvak betekent.
The next step op internet: Metaverse
Metaverse is een netwerk van virtuele werelden die met elkaar zijn verbonden. Het staat gebruikers vrij om zelf virtuele werelden te bouwen. In ontwikkeling zijnde standaarden zorgen voor interoperabiliteit tussen verschillende werelden. Als persoon kun je als avatar (jouw 3D zelfprojectie) realtime actief zijn binnen een virtuele omgeving. De virtuele omgeving kan worden gecombineerd met beelden vanuit de werkelijkheid, gegevens en acties overnemen in systemen, etc. Of zoals Alex van der Baan, mede-oprichter van het Nederlandse bedrijf Beemup dat virtuele werelden bouwt, het verwoordt: “Je kan heel bijzondere dingen voor elkaar krijgen. Zo maken we een kantooromgeving waar je iemand in Utrecht, Milaan en Beijing bij elkaar kan zetten. Je kan alle natuurkundige wetten breken.”
Is het echt nieuw of is het oude wijn in nieuwe zakken?
Een heldere tijdlijn met ontwikkelingen en voorbeelden van virtuele omgevingen is te vinden op Wikipedia. Daar is te lezen dat sinds de 80-er jaren, eerst als toekomstvisie en vervolgens als werkelijkheid, al sprake is van virtual reality. De vorm waarin en snelheid waarmee technologische ontwikkelingen hieraan vorm hebben gegeven en dat nog steeds doen is echter ongekend.
Toepassingsmogelijkheden
Waar Internet-of-Things staat voor het koppelen en verwerken van diverse soorten gedigitaliseerde gegevens (tekst, visueel) tussen verschillende soorten systemen en apparaten (gebaseerd op sensoren, audio-visuele apparaten of toetsenborden), staat Metaverse voor de visualisering van virtueel gecreëerde omgevingen, eventueel vermengd met beelden vanuit de werkelijkheid en gekoppeld aan apparaten en gegevens die in de vorm van Internet-of Things beschikbaar zijn. Zo kan aan deelnemers binnen deze omgeving op basis van Artificial Intelligence of via een gerichte vraag (denk aan: Alexia, Siri) geautomatiseerd informatie beschikbaar worden gesteld (denk aan: augmented reality). Acties en besluiten door deelnemers kunnen tevens als input dienen als te verwerken input binnen bedrijfsondersteunende systemen. Denk bijvoorbeeld aan het verwerken van inkoopbesluiten binnen een gekoppeld P2P systeem, het opstellen van een (concept)overeenkomst door een gekoppeld contractmanagement systeem of het verwerken van een leveranciersbeoordelingsgesprek binnen een gekoppeld leveranciersmanagement systeem.
De onderliggende technologieën, zoals het World Wide Web, machine learning, spraakherkening, etc. zijn beschikbaar, worden al breed toegepast en in hoog tempo gecombineerd tot nieuwe toepassingsgebieden. Conceptueel is Metaverse dus niet geheel nieuw, maar de verschijningsvorm is recent, praktische toepassingen reeds operationeel en toekomstige mogelijkheden begrensd door de verbeelding.
Verwachte adoptie van Metaverse
Metaverse is de virtuele belichaming van realistische, sociale interactie. De kans is groot dat je de afgelopen 2 jaar noodgedwongen het deelgenomen aan een online vergadering. Een veel gehoord nadeel van dergelijke meetings is dat subtiele vormen van communicatie (lichaamshouding, etc.) verloren gaan. Deze en andere sociale signalen kunnen in een virtuele omgeving wel worden opgevangen. Je begeeft je immers virtueel alsof je met alle beschikbare zintuigen aanwezig bent. Daarbij wordt op basis van behoefte informatie toegevoegd (augmented reality) waardoor sneller onderbouwde besluiten kunnen worden genomen die desgewenst worden verwerkt in de daartoe aangewezen systemen.
De acceptatie van virtuele werelden binnen zowel zakelijke en consumentenmarkten (helpbots; virtuele assistenten) als de gamerswereld (Roblox, Minecraft, Fortnite, e.d.) laten zien dat de drempel voor acceptatie en het vertoeven binnen virtuele werelden laag is. Maar belangrijker: in de menselijke aard ligt besloten dat (uiteindelijk) alles wat het leven makkelijker maakt al snel als onderdeel van het dagelijks leven wordt geaccepteerd.
Zijn er al voorbeelden van toepassingen?
Jazeker, recentelijk is een exclusieve collectie van Balenciaga gelanceerd in Fortnite. Verder zijn er webshops waar je digitale kleding kunt kopen en digitaal kunt dragen. Grote artiesten als Armin van Buuren, David Guetta en Carl Cox hebben al aangegeven optredens te gaan geven via Sensorium Galaxy. Facebook bouwt voor de consumenten- en zakelijk markt aan 3D virtualisering van haar huidige social media platformen. Microsoft Mesh voor Teams biedt mogelijkheden om te vergaderen binnen een virtuele wereld. Nu nog een betaalbare virtuele bril op de kop tikken!
Wat betekent het voor jou en het inkoopvakgebied ?
Ik kan me voorstellen dat je de vraag stelt ‘Wat betekent dit voor mij en mijn inkoopvak?’. Onder “Toepassingsmogelijkheden” heb ik daarvan een beeld geschetst. De vraag is niet zozeer of als wel wanneer je als inkoper iets van Metaverse gaat merken. Een beperkte greep uit de technologische ontwikkelingen vanaf 2007 (introductie iPhone) tot nu laat o.a. zien in welke korte tijd toepassingen via internet het mogelijk hebben gemaakt om mobiel te werken, informatie vanuit zowat elke bron te digitaliseren, te analyseren, te verrijken en uit te wisselen tussen mens en machine.
De verwachting is dan ook dat elke inkoper over niet te lange tijd twee gezichten heeft: een werkelijke en virtuele. Beide met intelligente blik als gevolg van ondersteuning door intelligente systemen.
Maar voor nu: nieuwsgierig blijven naar de ontwikkelingen rond Metaverse kan geen kwaad. Een beeld vormen waar jouw organisatie nu staat als het gaat om het gebruik van data om betere inkoopbeslissingen te nemen overigens ook niet.
Gert Walhof