Als inkoper ben je altijd op zoek naar manieren om je werk efficiënter en effectiever te maken. Het gebruik van ChatGPT, een geavanceerde AI-chatbot+, biedt een uitgelezen kans om daarbij helpen. In deze blog leg ik uit waarom en hoe ChatGPT een uitgelezen kans biedt om te experimenteren met Artificial Intelligence. En tegelijkertijd de inkoopprestaties een boost kan geven.
Inkoop via experimenten met ChatGPT voorbereid op toekomst
Onderzoeken geven in de regel een weinig vleiend beeld over de adoptie van nieuwe technologieën binnen organisaties. Ook van Inkoop wordt in de regel meer verwacht. Zo ziet E-proQure bijvoorbeeld dat inkoopsoftware beperkt AI integreert en dat organisaties beperkt AI toepassen om hun inkoopprocessen te ondersteunen. Vorig jaar schreef onze Kennispartner Gert Walhof de blog ‘experimenteer met nieuwe inkooptechnologieën’. Daarbij deed hij een oproep om te beginnen met kleine experimenten. Zo wordt ervaring opgedaan voor grootschaliger verbeteringen binnen het inkoopproces.
ChatGPT biedt een uitgelezen kans om met weinig inspanning en op eenvoudige wijze zelf aan de slag te gaan. En daarbij zowel je eigen inkooptaken efficiënter en beter uit te voeren als ook de inkoopprocessen een boost te geven. Dat velen je al zijn voorgegaan blijkt uit het aantal gebruikers. De laagdrempeligheid van ChatGPT blijkt wel uit de snelheid waarmee deze aantallen zijn bereikt. Deze gebruikers delen tevens massaal hun oplossingen via internet.
Lage drempel tilt ChatGPT richting 1 miljard gebruikers
Veel inkopers hebben van ChatGPT gehoord vanuit hun privé situatie. Eind 2022 kwam het verontrustende nieuws dat scholieren hun opstellen geheel lieten schrijven door een computerprogramma. Op basis van enkele vragen stelde het programma een kwalitatief goed werkstuk samen. De publiek gestelde vraag was: is dit zo eenvoudig? Kan iedereen dit? Het antwoord: JA!
ChatGPT werd op 30 november 2022 geïntroduceerd. Binnen 5 dagen hadden al meer dan 1 miljoen gebruikers kennis gemaakt met ChatGPT. Eind januari 2023 waren dat er meer dan 100 miljoen.
Slechts enkele maanden later is op internet een eindeloze reeks van toepassingen te vinden. Enerzijds door gewone gebruikers bedachte toepassingen in de werksfeer.
Anderzijds zijn er binnen korte tijd diverse software leveranciers die GPT-3 en aanverwante AI-oplossingen hebben verwerkt in hun producten.
Al met al is de prognose dat eind 2023 het aantal gebruikers tegen de 1miljard zal lopen.
Wat maakt ChatGPT laagdrempelig en nuttig om te experimenteren
ChatGPT biedt de uitgelezen kans om als inkoopfunctionaris kennis te maken met de aanstormende reeks van slimme toepassingen.
1. ChatGPT gedraagt zich als een chat-box, zoals bij WhatsApp
ChatGPT gedraagt zich als een chat-box, zoals bij WhatsApp. Alsof je je in een vraaggesprek bevindt met een (niet van mensen te onderscheiden) intelligent persoon. Met de komst van GPT-4 afgelopen week is zelf context-gevoeligheid ingebouwd. Zo kan ChatGPT indien relevant zelfs rekening met jouw stemming en je daarin corrigeren. Door het groot aantal gebruikers en het lerende vermogen blijft ChatGPT zich steeds verder verbeteren in het begrijpen van wat gebruikers bedoelen. Zelfs als (logisch) taalgebruik niet je sterkste kant is. Deze natuurlijke wijze van communiceren maakt het voor mensen laagdrempelig om met ChatGPT te werken.
2. Oefenen is gratis
Om met ChatGPT te oefenen kan [via deze link] een gratis account worden aangemaakt. Daarbij kun je het hierbovenstaande zelf ervaren.
3. Gebruik is kinderlijk eenvoudig
Door de opgedane ervaring en het lezen van de vele voorbeelden en experimenten die andere gebruikers via internet delen zal je ervaren dat AI drempels verlaagt of zelfs weghaalt. Zo zul je ervaren dat je onafhankelijk van rapport-generatoren of BI-tools zelf snel en interactief informatie of kant-en-klare antwoorden kunt genereren. De tooling is complex, maar het gebruik kinderlijk eenvoudig. Hoe complex of omvangrijk de benodigde data ook is, de interactie met ChatGPT blijft eenvoudig.
4. Ervaar het gemak van AI en voorkom een achterstand
Het gebruik van ChatGPT maakt het tevens makkelijker om een idee te krijgen van de mogelijkheden van andere laagdrempelige AI-technologieën. Aangezien deze in grote getalen op de markt komen is het goed deze te onderkennen en hierin mee te groeien. Vergelijk het met een situatie waarbij in een tijdsbestek van een maand de huidige smart phones, tablets en bijbehorende apps en internetdiensten zijn geïntroduceerd. U laat dit de komende 12 maanden aan u voorbijgaan. Wat (of wie) gaat u missen?
5. Ervaar op natuurlijke wijze wat data-gedreven werken inhoud
ChatGPT maakt het tevens eenvoudiger om invulling te geven aan data-gedreven werken. Door de interactieve en snelle wijze waarop je antwoorden en inzichten verkrijgt ben je beter geïnformeerd en kan je betere besluiten nemen. Dat de vele gebruikers en consultants hun generieke inkoopvragen (zullen) delen versterkt deze effecten.
Uiteindelijk zal je begrijpen dat ChatGPT gebruikers interactief ondersteunt bij de verschillende taken in het inkoopproces waardoor deze collega’s zich steeds meer kunnen gaan richten op kwalitatief belangrijke en meer strategische taken. En jij?
Vier Inkoopgebieden om je experiment te beginnen
Een inkoper kan experimenten uitvoeren met ChatGPT of andere AI-technologieën om verschillende redenen, afhankelijk van de context van de organisatie en het doel van de experimenten. Vier redenen waarom je als inkoper kunt kiezen voor experimenteren
1. Verbeteren van communicatie met leveranciers
ChatGPT kan worden gebruikt om de communicatie met leveranciers te verbeteren en het proces van offerteaanvragen en onderhandelingen te stroomlijnen. Door de inzet van ChatGPT kan er sneller en effectiever worden gecommuniceerd met leveranciers en kunnen vragen of problemen real-time worden opgelost.
2. Efficiency verbeteren
ChatGPT kan ook worden gebruikt om processen te automatiseren en de efficiëntie te verbeteren. ChatGPT kan daarbij worden ingezet voor het afhandelen van standaardvragen of -verzoeken van leveranciers, zodat inkopers zich kunnen concentreren op complexere taken.
3. Verbeteren van besluitvorming
ChatGPT kan worden gebruikt als een hulpmiddel bij besluitvorming, bijvoorbeeld bij het evalueren van offertes of het analyseren van markttrends. ChatGPT kan snel grote hoeveelheden gegevens analyseren en trends identificeren die anders mogelijk over het hoofd worden gezien.
4. Verkennen van nieuwe toepassingen
Experimenten met ChatGPT kunnen ook worden uitgevoerd om nieuwe mogelijkheden te verkennen en te ontdekken hoe AI kan worden toegepast in het inkoopproces. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot nieuwe manieren om leveranciers te selecteren, prijzen te onderhandelen of supply chain risico’s te beheren.
Kortom, experimenteren met ChatGPT helpt jou als inkoopfunctionaris bij het verbeteren en efficiënter verrichten van je werk. Je ontdekt tevens nieuwe mogelijkheden voor het gebruik van AI binnen inkoop.
Hoe dan?
Wil je een goede en succesvolle start maken met het toepassen van AI/ChatGPT binnen je eigen werkplek of jouw organisatie? Om jou daarbij te ondersteunen hebben wij, samen met de ervaren proces- en data-scientisten van Zuiver Analytics de workshop ‘ChatGPT Booster voor inkoop’ ontwikkeld. Tijdens deze workshop ga je zelf experimenteren met inkoopvraagstukken die mede door jou en andere inkopers zijn aangebracht.
Suggesties op welke wijze ChatGPT jou kan ondersteunen vind je onder meer in de volgende blogs:
– Bijvoorbeeld bij spend analyse/category management: “Hoe ChatGPT Spend Analyse ondersteunt en meer dan dat ..”
– Bijvoorbeeld bij contractmanagement: “Hoe ChatGPT contractmanagement ondersteunt”
– Bijvoorbeeld over de eerste stap bij het organisatiebreed bespreekbaar maken/invoeren van CharGPT: ” De eerste stap …”